Judgment (PS4)
83 100 1

Review Judgment (PS4)

Met Judgment komt Sega met een spin-off van hun bekende Yakuza serie. In tegenstelling tot die serie sta je niet langer als Kazuma Kiryu de straten schoon te vegen van allerlei mafkezen. In Judgment mag je namelijk als privédetective Takayuki Yagami op zoek naar een seriemoordenaar genaamd The Mole. Levert een ander perspectief van Kamuro ook een verfrissende game op? Dat lees je hier in de review.

Judgment speelt zich af in Kamurochu, ook wel bekend van de Yakuza games. Hoofdrolspeler Takayuki Yagami, Tak voor zijn vrienden, is een voormalig advocaat die enkele jaren geleden een van moord verdachte jongeman heeft weten vrij te krijgen. In het rechtssysteem van Japan komt het maar sporadisch voor dat mensen worden vrijgesproken, dus dat maakt Yagami meteen een advocaat met een bijzondere reputatie. Helaas wordt de verdachte niet veel later opnieuw opgepakt omdat hij zijn vriendin vermoord zou hebben. Deze aaneenschakeling van gebeurtenissen zorgen ervoor dat Yagami zijn carrière als advocaat opgeeft, als detective aan de slag gaat en je als speler met de game begint.

Investeer in je omgeving
Dat Sega ervoor gekozen heeft om Kamurocho opnieuw als strijdtoneel van het verhaal te gebruiken heeft zo zijn voor- en nadelen. Omdat Yagami een inwoner van de stad is, heeft hij ook meer binding met de mensen die er werken. Zo kun je namelijk vriendschappen opbouwen met winkeliers en levert goed contact met ze verschillende extra missies en voordelen op. Je kunt bijvoorbeeld bij Ebisu je goederen verkopen; heb je een aantal bijzondere kunstwerken verzameld en aan hem doorverkocht? Dan krijg je tien procent meer geld voor alle objecten die je aan hem slijt. Ook winkeliers van eettentjes waar je opdrachten voor hebt uitgevoerd, komen je tijdens gevechten te hulp door je wapens of eten toe te werpen die je kunt gebruiken om je tegenstanders uit te schakelen. Gooi bijvoorbeeld een beetje szechuan saus in de ogen van een crimineel en hij zal uitgeteld op de grond blijven liggen.

Onderzoek je omgeving
Dat Yagami een detective is heeft ook invloed op de kerngameplay van Judgment. Tijdens het verhaal zul je bijvoorbeeld meerdere plaats delicten bezoeken. Het is dan van groot belang dat je alle benodigde bewijzen verzamelt om je zaak te kunnen voltooien. Hier moet je overigens niet te veel van voorstellen, want je kunt pas verder met het verhaal als je een aantal vereiste bewijsstukken gevonden hebt. Die bewijsstukken vind je door met een cursor over de omgeving te vegen en bij het trillen van je controller in te zoomen om nieuwe informatie te vinden.

Daarnaast zul je geregeld achtervolgingsmissies moeten uitvoeren. Daar zijn eigenlijk twee versies van. Zo zijn er de snelle missies, waarbij iemand een tas steelt en jij door middel van een aantal quicktime events mensen en objecten moet ontwijken terwijl je steeds dichter bij je doelwit moet komen. Maar er zijn ook langzame volgmissies waarbij je doelwit om de zoveel tijd achterom kijkt of iemand hem/haar niet achtervolgt. In zulke gevallen moet je snel op zoek naar een plek in je omgeving om je te verbergen, aangezien je anders gespot kunt worden. Je merkt dat je gezien wordt door een balkje dat volloopt. Is deze helemaal volgelopen dan heb je gefaald in je missie en kun je opnieuw beginnen. Vaak zijn deze missies gericht op het betrappen van notoire vreemdgangers en moet je ze op heterdaad betrappen en met je camera vastleggen. In het begin van het spel lijkt deze nieuwe gameplay nog enigszins leuk, maar ik had er de voorkeur aan gegeven om wat meer checkpoints in de achtervolgingen te hebben. Als het fout gaat moet je namelijk helemaal opnieuw beginnen met de opdracht en omdat het tempo best wel laag ligt kan dat al snel vervelend worden.

Schop je omgeving in elkaar
Naast de nieuwe gameplay op het gebied van onderzoeken is Judgment natuurlijk nog steeds een brawler zoals de Yakuza games. Yagami maakt gebruik van twee vechtstijlen die lekker verschillend zijn. De Kraanvogel stijl is gericht op schoptechnieken en kan het beste ingezet worden bij grote groepen tegenstanders. De Tijger stijl is daarentegen meer geschikt voor één-op-één gevechten en heeft vooral als doel om heel veel schade met langzamere aanvallen aan te richten. De stijlen voelen ook echt anders aan en je schakelt met een druk op de vierpuntdruktoets ook heel makkelijk tijdens de gevechten. Het loont wel om te investeren in vaardigheden die het beste passen bij jouw manier van vechten, aangezien ik aan het einde van het verhaal nog niet genoeg skillpoints had verzameld om alles vrij te spelen.

Skillpoints verdien je natuurlijk met het voltooien van gevechten en missies, maar het grootste gedeelte krijg je door middel van het verkennen van de wereld en activiteiten die je daarin kunt uitvoeren. Zo kun je skillpoints krijgen door het eten van alle gerechten bij de vele restaurants die Kamurocho rijk is. Maar ook het voltooien van de vele minigames en het gebruiken van de uiteenlopende vechttechnieken leveren je skillpoints op.

Erger je af en toe aan je omgeving
Hoewel de wereld van Judgment grafisch dik in orde is en je dankzij de Dragon Engine geen last heb van laadschermen tijdens het spelen, zijn er ook af en toe mindere momenten op te merken. Zo had ik een paar keer dat er grafische onvolkomenheden opdoken tijdens mijn bezoek aan Bar Tender. Textures werden nog ingeladen en een deur hing bijvoorbeeld in het luchtledige. Het zijn kleine slordigheden die vermoedelijk met een patch rond de release wel opgelost zullen worden.
Het is tenminste te hopen dat alle bugs met een update verwijderd worden, want het spel had een bug die ervoor zorgde dat ik de arcadegame Space Harrier helemaal niet kon spelen. Elke keer dat ik dat namelijk in een Sega Arcadehal probeerde, werd ik uit het spel gegooid en belandde ik weer in het PlayStation Menu. Het is een beetje jammer aangezien ik hierdoor niet in staat was om het spel voor de volle honderd procent te voltooien.

Op het audiovisuele vlak is het daarnaast ook goed om te weten dat Judgment zowel Engelstalige als Japanse audiotracks biedt. De ondertiteling die bij beide tracks hoort verschilt ook nog genoeg om de nuances tussen de twee talen extra te benadrukken, maar het zorgt er ook voor dat het verhaal net iets makkelijker te volgen is. Dat is overigens ook wel nodig, aangezien de vele cutscenes vaak ook het verhaal uiteenzetten dat je in de vele zaken die je onderzoekt moet behandelen.

Het DNA van de Yakuza serie zit duidelijk voor een groot deel in Judgment verweven. De gevechten voelen nog steeds goed aan en het verhaal is van groot belang voor je ervaring. De personages zijn kleurrijk en vermakelijk en het is goed om te zien dat de game ook de mensen die van een Engelstalige soundtrack houden niet vergeet. Een paar grafische foutjes, de wat saai wordende langzame achtervolgingen en behoorlijk basale onderzoek aspecten zijn niet bepaald vernieuwend of zelfs uitdagend te noemen, maar met een mogelijk vervolg kan hier misschien wat meer diepgang en afwisseling in aangebracht worden. Gelukkig blijft het spel wel leuk om te spelen en wil je door het goede hoofdverhaal ook het mysterie van The Mole oplossen. Al met al is Judgment een soort kruising tussen Yakuza en Ace Attorny geworden die me zeker vijftig uren aan gameplay heeft opgeleverd. Zeker het proberen waard als je eens wilt ervaren hoe het is om een kont schoppende detective te zijn.

Oordeel Judgment (PS4)

• Eindcijfer 83

Aantal keer bekeken: 6919