LEGO 2K Drive (PS5)
60 100 1

Review LEGO 2K Drive (PS5)

Het is alweer even geleden dat we op het circuit plaats mochten nemen achter het stuur van een LEGO auto. LEGO Racers 2 is inmiddels ook al oud genoeg om zelf een rijbewijs te halen, dus dachten ze bij 2K dat het tijd werd voor een nieuwe blokkerige racegame. Wij hebben een testritje voor je gemaakt.

Forza Kart

Hoewel LEGO 2K Drive een echte racegame is, is het geen vervolg op de LEGO Racers-serie. Je kunt het beter vergelijken met de Forza Horizon-games waarin je de open spelwereld onveilig mag maken in de snelste scheurijzers, gecombineerd met een kartracer. Steenlandië, zoals de wereld hier heet, is onderverdeeld in een aantal grote gebieden die variëren van een woestijn met cowboys tot een waar griezelland vol met skeletten en vleermuizen. In deze gebieden vind je allerlei races, missies en verzamelobjecten die je zoet moeten houden, echter lopen we hier tegen het eerste minpunt van de game aan.

LEGO 2K Drive
is namelijk extreem grindy. Dit houdt in dat het spel je progressie regelmatig blokkeert en je pas verder mag met het verhaal wanneer je een bepaald level hebt bereikt. Hierdoor komt de vaart van een vlotte racegame als deze al snel tot stilstand wanneer je na een paar snelle races ineens een uur lang saaie missies moet opspeuren om marginale beetjes XP-punten te vergaren. Als deze minigame-achtige missies nou leuk waren dan viel er nog wat voor te zeggen, maar het komt vaak niet verder dan het opsporen van een man die melk ging halen en niet meer thuiskwam of het doen van een x-aantal drifts. Het zijn dodelijk saaie bezigheden die de speelduur van het spel moeten verlengen omdat je anders zo door het verhaal heen scheurt.

Lekker bouwen
Wie een beetje doorzet speelt LEGO 2K Drive namelijk in een lange zondagmiddag door. Gelukkig zijn de races op drie verschillende niveaus te spelen, maar voor een beetje kartracer zit er door de rubberbanding zelfs in het hoogste niveau weinig uitdaging. Het spel kent slechts 16 traditionele banen en hoewel deze visueel allemaal leuk gestileerd zijn, laten ze een vrij magere indruk achter. Waar wij banen van Mario Kart 8 en Crash Team Racing na een paar keer konden dromen, gaan ze bij LEGO 2K Drive het ene oog in en het andere weer uit. Gelukkig zijn er een aantal dingen waarmee het spel zich onderscheidt van de concurrentie. Allereerst is daar de boost. Deze heb je vrijwel altijd tot je beschikking en hoewel deze automatisch weer aanvult, kun je dit versnellen door objecten stuk te rijden. Ook race je in 2K Drive niet enkel over wegen, maar ook offroad en door het water. Voor ieder gedeelte gebruik je een andere kart met eigen specificaties en doordat je tijdens de meeste races regelmatig tussen de verschillende soorten voertuigen schakelt moet je je aandacht er dus goed bijhouden. Uiteraard kun je in LEGO 2K Drive ook je eigen voertuigen bouwen, waarbij je bijna ieder denkbaar LEGO-steentje tot je beschikking hebt. Helaas kent het spel op moment van schrijven geen manier om deze te delen met vrienden of te downloaden van een of andere marketplace, dus je zult het voor nu moeten doen met eigen creaties.

Microtransacties

Iets anders dat ons nogal tegenzit is de hoeveelheid microtransacties die het spel kent. LEGO 2K Drive is namelijk ontwikkeld door Visual Concepts, bekend van NBA 2K en de WWE-spellen, en net als bij hun andere titels stikt 2K Drive echt van de digitale aankopen. Deze zijn gelukkig niet nodig om van het spel te kunnen genieten en je speelt spelenderwijs genoeg leuks vrij om mee te knutselen en racen, maar toch is het een flinke smet op een anderzijds best leuke kartracer. Iedere keer wanneer je het spel opstart krijg je een schermvullende advertentie te zien voor digitale aankopen en bij ieder fast-travelpunt in Steenlandië vind je Oompie’s Emporium waar je digitale prullaria aan kunt schaffen. Hoewel we dit gewend zijn van de andere 2K-sporttitels, is 2K Drive echt gericht op kinderen, en dus laat dit hele gebeuren best wel een vieze nasmaak bij ons achter. Als LEGO 2K Drive een free-to-play game was geweest dan konden we het nog een beetje door de vingers zien, maar je mag er gewoon de volle pond voor neertellen. Om het nog wat erger te maken: de versie van 2K Drive die wij hebben gekregen voor deze review kost maar liefst 120 euro en zelfs hiermee heb je lang niet alles tot je beschikking wat er in de digitale shop te vinden is.

Ook op technisch gebied is er wel het een en ander aan te merken op LEGO 2K Drive. Zo zit er op moment van schrijven een bug in het spel die, wanneer je offline speelt, je savegame overschrijft met een oudere wanneer je verbinding maakt met de 2K-servers, waardoor je dus aardig wat progressie kunt verliezen. Iets anders wat ons opviel is dat er regelmatig teksten in hoog tempo door het scherm springen in tutorials en laadschermen wat de leesbaarheid uiteraard niet ten goede komt. Dit is niks wat niet opgelost kan worden met een patch, maar toch. Een laatste ergernis vindt regelmatig plaats tijdens de Griezelburgbeker. Hier doen een aantal karts aan mee die zo groot zijn dat, wanneer ze vlak achter je rijden, het hele scherm vullen zodat je geen idee hebt waar je naartoe moet. In het singleplayer avontuur is dit nog niet zo erg, maar zodra mensen hier online misbruik van gaan maken is het speelplezier snel foetsie.

Petra Plankgas

Voor deze review hebben wij, omdat het spel voornamelijk gericht is op de kleintjes, het spel volledig in het Nederlands gespeeld. Deze vertaling zit strak in elkaar en is erg grappig. Namen van personages en gebieden bevatten vaak een geinige woordspeling en de teksten die missies omschrijven zijn duidelijk vertaald door iemand die veel plezier had in z’n werk. Echter zijn ook hier een aantal slordigheden te vinden. Zo zijn de geschreven teksten vrijwel allemaal vertaald, maar de teksten in de graphics niet. Om een aantal voorbeelden te geven: de poppetjes spreken constant over Steenlandië, maar wanneer je de kaart opent heet het ineens Bricklandia. Lig je voorop, dan sta je 1e, maar na de race ben je 1st en zelfs in de geschreven teksten gaat het nog wel eens mis. Zo wordt er op de ene plek je naam gebruikt, maar elders word je aangegeven als you.

Hoewel deze review vrij negatief klinkt, hebben wij ons toch goed vermaakt met LEGO 2K Drive. In de basis is het een prima kartracer die lekker in de hand ligt en, hoewel licht in content, toch aardig wat avonden voor raceplezier heeft gezorgd. Tevens is vrijwel alles zowel lokaal als online te spelen met twee of meer spelers, dus kids hoeven niet te wachten tot het broertje of zusje klaar is met spelen om lekker te kunnen racen. De kans dat bij ons bij een volgende gameavond 2K Drive de console ingaat in plaats van Mario Kart of Crash Team Racing is echter minimaal. Wellicht een keer uit nostalgische redenen om de hoogtijdagen van LEGO Racers te herbeleven, maar dan houdt het ook wel op. De creatieve geest haalt hier nog wat extra plezier uit door eigen karts in elkaar te zetten, maar laten we eerlijk zijn. Dan haal je toch gewoon de bak met LEGO weer van zolder?

LEGO 2K Drive is misschien geen waardig vervolg op het klassieke LEGO Racers, maar toch hebben wij ons er prima mee vermaakt tot de credits voorbij kwamen. De hoeveelheid microtransacties en manieren om je over te halen deze aan te schaffen laten echter een beetje een nare nasmaak achter in een spel dat voornamelijk gericht is op de kleintjes.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 3486