Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Gold Edition (Switch)
87 100 1

Review Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Gold Edition (Switch)

Vorig jaar november kwam het succesvolle Mario + Rabbids Kingdom Battle uit, een combinatie van Rabbids, Super Mario en X-COM-achtige speelstijl die zorgde voor zeer interessante en verslavende gameplay voor zowel jong als oud. Inmiddels zijn we een half jaar verder en is het voor velen van jullie bijna vakantie. Een ideaal moment voor het uitbrengen van extra DLC en dat moet Ubisoft ook gedacht hebben.  Eind juni kwam namelijk zowel de Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure-uitbreiding uit als de Mario + Rabbids Kingdom Battle Gold Edition. Laatstgenoemde bevat het origineel en alle DLC inclusief Donkey Kong: Adventure, waar in deze recensie de focus op ligt.

Bananen in plaats van munten
Of je nu Mario + Rabbids Kingdom Battle uitgespeeld hebt of nog druk bezig bent; het maakt voor Donkey Kong Adventure allemaal niet uit. Het avontuur vindt namelijk plaats in een alternatieve dimensie die ontgrendeld wordt nadat je de eerste wereld uit de basisgamd hebt gecompleteerd.
Donkey Kong Adventure (DKA) speel je met drie vaste karakters: de tank Donkey Kong, Rabbid Peach die we al kenden en Cranky. Je kunt helaas tijdens het avontuur niet meer wisselen tussen verschillende karakters.

Het moment dat je DKA opstart zit je er gelijk alweer helemaal in, en wat ziet het er allemaal weer fantastisch uit. Alles is dit keer in DK Stijl. zo zijn de muntjes omgewisseld voor bananen en kun je geheime gebieden bereiken door in een regenton te hopsen. Het zijn leuke details die je tegenkomt.Al is het verhaal verwaarloosbaar is het gevoel van ‘awww nog één gevecht voor het slapen gaan’ ook hier weer aanwezig.

Monkey Tiiime
De spotlight is daarbij natuurlijk voor Donkey Kong weggelegd, een zwaar karakter dat zorgt voor unieke speelelementen. Zo kan Donkey Kong medespelers oppakken en meenemen in een soort bal om ze vervolgens ergens naartoe te gooien. Dit is handig als je je kompanen verder weg wilt slingeren. Veel leuker is het echter om vijanden mee te slepen en ze als een soort kanonskogel op andere tegenstanders te knallen.

Ook de omgeving zelf is niet meer veilig voor DK zijn apenstreken; Donkey Kong kan de Super Effect-dozen en stenen verdedigingsmuren van de grond plukken en vervolgens naar een vijand werpen. Vooral het feit dat hij effectboxen kan oppakken zorgt ervoor dat je eindelijk er zeker van kunt zijn dat je een bepaald Super Effect kunt realiseren. Voorheen was de luxe van een stuitereffect alleen toebedeeld aan wapens waarbij je een X-percentage kans had dat iets zou gebeuren.

Donkey Kong is overigens echt een beest, want naast flink wat levenspunten heeft hij ook een interessant arsenaal aan wapens. Zo gooit hij bijvoorbeeld een boemerangbanaan die meerdere tegenstanders achter elkaar kan raken. Daarnaast heeft hij een speciale vaardigheid waarmee hij vijanden naar hem toe kan lokken, om aansluitend keihard op de grond te trommelen waarmee hij alles en iedereen kapot stampt.  Nieuw is ook het feit dat er nu Boost Pads voor Donkey Kong door elk gebied staan verspreid, waarmee je door het level kunt slingeren en zo grotere afstanden kunt afleggen dan ooit voorheen mogelijk was. Zodra DK in gevaar is, kan die dus snel  maken dat die weg komt.

Ook Cranky staat zijn mannetje:  hij heeft een kruisboog die alles raakt wat die in een rechte lijn in het vizier heeft en kan tonnetjes met een bepaalde substantie over verdedigingsmuren gooien die flinke schade toedoen aan groepen vijanden. Erg handig is ook zijn speciale vaardigheid genaamd ‘Long Stories’ die nabijgelegen vijanden in slaap sust, als je net even een extra beurt nodig hebt zonder tegenstand is dit ideaal. Tot slot, als Donkey Kong Cranky weggooit schiet Cranky altijd alles kort en klein in het gebied waar hij landt. Al met al een erg fijne binnenkomer in heetst van de strijd.

Flink pretpakket
Qua grootte zit het met deze DLC ook meer dan goed: je krijgt er één wereld bij, maar die is zo groot dat het aanvoelt als twee werelden uit het origineel. Gevechten worden afgewisseld met puzzelgebieden waar je weer extra soundtracks en concept art kunt vinden, en nieuw is dit keer het verzamelen van puzzelstukjes.
De blokpuzzels hebben in DKA wel de overhand en er zijn daar te veel van in vergelijking met de meer creatieve puzzels, dat is naar mijn gevoel wel een beetje jammer. Verder ontbreekt ook een blik aan nieuwe vijanden, er komt namelijk niemand voorbij die je niet al eerder hebt gezien. Het zijn kleine minpuntjes die genoemd moeten worden, maar ook niet meer dan dat.

Heb je net zoals ik nog niet genoeg gekregen van alle Kingdom Battles, dan is de Donkey Kong-DLC zeker iets voor jou. Donkey Kong is zijn gewicht in bananen waard en verrijkt met zijn unieke speelstijl de gameplay enorm. Ook Cranky Kong staat zijn mannetje met zijn Long Stories-vaardigheid en wapengerei. Het ziet er ook allemaal weer fantastisch uit. Het enige nadeel is de wat eentonige blokpuzzels tussendoor en het gebrek aan nieuwe vijanden, maar dat bederft de pret zeker niet. Mario + Rabbids: Donkey Kong Adventures is een leuke en flinke uitbreiding geworden.
Heb je verder Mario + Rabbids Kingdom Battle nooit eerder opgepikt? Dan is de Gold Edition een musthave voor iedere Switch-speler die van de nodige tactische gameplay houdt. Met deze release kan het zijn dat de standaardeditie nu een stuk goedkoper is geworden, dus het is aan jou waar je voor gaat. In ieder geval een prima titel voor op vakantie of even tussendoor.

Oordeel Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Gold Edition (Switch)

• Eindcijfer 87

Aantal keer bekeken: 8698