Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
MotoGP 18 (PS4)
50 100 1

Review MotoGP 18 (PS4)

De Italiaanse ontwikkelaar Milestone is inmiddels geen onbekende meer in de racewereld. Alleen in 2018 worden er al vijf racegames uitgebracht, waaronder Monster Energy Supercross Gravel en later dit jaar nog MXGP Pro en Ride 3. Wat dat betreft is Milestone de enige ontwikkelaar die zich op tweewielers voortbeweegt. Met de licentie van de MotoGP in handen is het niet heel verrassend dat je als ontwikkelaar ieder jaar een nieuwe deel op de markt wilt brengen. Helaas wordt met MotoGP 18 duidelijk dat kwantiteit in dit geval ten koste gaat van de kwaliteit.



Van vooraf aan …
Wie bekend is met games van de Italiaanse ontwikkelaar weet dat er altijd hoog wordt ingezet op de carrièremodus. De MotoGP-licentie betekent vanzelfsprekend dat de game is voorzien van alle officiële teams, parcours en merken. Een puntje dat zeker bijdraagt aan de ervaring van deze modus. Het is dan ook niet verrassend als ik zeg dat dit aspect veruit het leukste is binnen de game. De competitie aangaan met toppers als Marc Marquez, Jorge Lorenzo en Valentino Rossi zal de fanatiekelingen niet snel vervelen. Binnen de carrièremodus start je wederom onderaan de ladder en mag je via de Moto 3-klasse je weg omhoog boksen tot aan het echte werk: de MotoGP-klasse. Net als altijd is het mogelijk om de moeilijkheidsgraad naar gelang aan te passen. Zo kan je als racefanaat je het zo lastig maken als je zelf wilt, maar kan je ook als beginnend bestuurder goed uit de voeten. In tegenstelling tot de voorgaande delen is er op het gebied van carrière dan ook weinig vernieuwd. Het zou de franchise dan ook goed doen wanneer dit onderdeel eens flink op de schop gaat en er een meer verhalende carrière aan wordt toegevoegd.

Naast de inmiddels klassieke carrière heb je ook de mogelijkheid om jezelf te bewijzen in losse Grand Prixs, kampioenschappen of online races. Bij kampioenschappen kruip je in de huid van bestaande coureurs en leg je verder dezelfde weg af als in carrière. Online is het mogelijk om tegen andere spelers, bots of een combinatie ervan te racen. Hierbij heb je slechts een aantal verschillende modi: losse races, de welbekende time attack en een verkort online kampioenschap. MotoGP 18 bevat daarmee alle modi die je mag verwachten van een racegame, maar doet verder ook niets meer. De grootste verandering moet je dan ook echt elders zoeken.



Een nieuw seizoen, een nieuwe motor

Waar het bij de carrièremodus lekt aan innovatie is dat op grafisch vlak wel anders. MotoGP 18 is namelijk voorzien van een nieuwe engine en dit resulteert voornamelijk in wat betere animaties. Met een verbeterde motor onder de motorkap verwacht je een wezenlijke sprong vooruit, maar hier is geen sprake van. Motoren en circuits sprongen er in de voorloper ook al positief bovenuit en dat is nog steeds het geval. Vooral bij een spectaculaire sport als de MotoGP mag je echter veel meer sfeer verwachten. Verwacht dus zeker geen uitzinnige fans en joelende toeschouwers. Sterker nog: buiten de baan ziet het er allemaal wat sfeerloos uit.

De overstap naar een nieuwe engine heeft de studio zichtbaar meer werk opgeleverd. De game moest hierdoor volledig opnieuw worden opgebouwd. Hierdoor loop je her en der nog tegen een technisch nalatigheidje aan. In een duel om de eerste plaats tikte mijn motor bijvoorbeeld heel licht die van de coureur naast mij aan waarna wij werden gelanceerd tot ongekende hoogte. We hebben de val overleefd, maar zulke foutjes kunnen natuurlijk niet. Ook de laadschermen en framedrops komen het racegevoel niet ten goede. Hopelijk worden dergelijke oneffenheden nog weggewerkt middels een patch. 

De audio daarentegen is wel een stukje verbeterd. Dit betekent niet dat je de karakteristieke Kawasakigeluiden kan onderscheiden van de rest, maar wel dat het tijdens de race een stuk minder monotoon klinkt. Je hoort de motor nu daadwerkelijk op- en afschakelen en de curbstones voelen daadwerkelijk aan als curbstones.



Hard onderuit
Met een licentie wordt al snel verwacht dat je ieder seizoen een nieuwe game moet afleveren. Althans, deze verplichting legt Milestone zichzelf op. Door te kiezen voor een nieuwe engine heeft de Italiaanse ontwikkelaar zich te veel hooi op de vork genomen. Hoewel de franchise toe is aan een nieuwe wind, was het geen verkeerde keuze geweest om er even een seizoen tussenuit te gaan. Met MotoGP 18 levert Milestone namelijk een racegame af die zijn voorganger niet weet te overtreffen. Mocht je genoten hebben van MotoGP 17, dan doe je er goed aan om het daarbij te houden. Laten we hopen dat MotoGP 19 minder hard onderuit gaat.

 

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk.

 

Oordeel MotoGP 18 (PS4)

  • Graphics 60
  • Gameplay 60
  • Originality 60
  • Sound 60
  • Replay 55
  • Eindcijfer 50

Aantal keer bekeken: 8850 

Laagste 2 prijzen voor MotoGP 18 (PS4)

24.96 28.94 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  24.96€ 0.00   € 24.96
Amazon.nl 6.3
 
€  28.94€ 0.00   € 28.94

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gamer88
Gamer88 ( 1723   9) 01-07-2018 08:43
Zeker de teruggang van 60 naar 30 fps op consoles........ hoop dat Milestone de licentie verliest en we eindelijk eens een top MotoGP game krijgen!
avatar van Stefh
Stefh ( 214   1) 02-07-2018 10:25
De Switch versie schijnt helemaal om te janken te zijn
avatar van Witteijsbeer
Witteijsbeer ( 744 ) 02-07-2018 12:15
Zou mooi zijn als hier een keer een topgame van uitkomt. Als groot motorsport fan laat ik deze games eigenlijk al jaren links liggen.

Quote:
Dit betekent niet dat je de karakteristieke Kawasakigeluiden kan onderscheiden van de rest, maar wel dat het tijdens de race een stuk minder monotoon klinkt

Dat zal sowieso lastig worden, aangezien Kawaski niet meedoet in de MotoGP.

avatar van Daniel
Daniel ( 2371   19) 02-07-2018 13:32
Scherp @witteijsbeer Anders dan bij MXGP
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1684 ) 03-07-2018 20:29
Speel ze elk jaar sinds 2013 maar kan me niet echt aan de indruk ontwijken dat het niet meer dan een reskin elk jaar is. Ook van de gekke dat ze hier een esport van willen maken. Dan moet het niveau wel een tandje omhoog. We grappig die kawasaki opmerking, dacht al dat kan niet. En zo karakteristiek was de kawa niet toen hij nog mee deed. Standaard 4 in lijn geluid. De ducs zijn mss wat meer karakteristiek. Ik vraag me wel volgende af: kun je alle configuraties van de semi vleugels gebruiken? Aangezien elk merk wel meerdere varianten heeft.
avatar van EelBGlie
EelBGlie ( 105 ) 04-07-2018 09:22
Ik vond dat Milestone met MotoGP 2013 een goede stap had gemaakt. Qua graphics en vooral gameplay.
Alleen daarna is er niks meer gebeurd en dat is ongelofelijk zonde.
De gameplay heeft gewoon wat bijschaving nodig, grafisch waren de motoren zeker wel ok, maar de omgeving & baan blijven ver ondermaats.
De potentie is er zeker wel, maar koop sinds 2015 geen nieuw deel meer, zolang ze deze stappen niet maken.

Oh en de prijs. Die moet gewoon standaard beginnen op 40 euro, veel aantrekkelijker & bereik je meer mensen mee denk ik?