Pokemon Scarlet (Switch)
70 100 1

Review Pokemon Scarlet (Switch)

De traditionele Pokémon-spellen zijn in de afgelopen 25 jaar weinig veranderd. Het is altijd een lineaire ervaring geweest waarbij je acht gym leaders verslaat om daarna de strijd aan te gaan tegen de vier kampioenen zodat je jezelf tot Pokémonmeester kon kronen. Tussendoor kwam je nog eens een legendarische Pokémon tegen en was er een vijandig team dat je mogelijk dwarszat. Dit gaat veranderen in Pokémon Scarlet en Violet, de nieuwe delen in de serie. Deze spellen hebben namelijk een open wereld, waardoor ze minder lineair zouden moeten zijn. Het is goed dat Game Freak na al die jaren eindelijk eens wat vernieuwingen doorvoert in de serie. Nu hopen dat dit goed uitpakt.

Nieuw of toch oud?
Ondanks de open wereld is er aan de bestaande formule weinig veranderd. Je begint als jonge trainer die een starter Pokémon kiest en dan de wijde wereld intrekt. Dit nieuwe deel bevat drie verschillende verhaallijnen of paden die je kunt volgen, welke stiekem ook gewoon aanwezig waren in oude Pokémon-spellen. Bij het eerste pad moet je de acht gym leaders verslaan om weer kampioen te worden. Bij het tweede pad ga je erop uit om het nieuwe slechterikenteam genaamd Team Star te verslaan. De laatste optie is om het pad der legenden te volgen. Hierbij help je onderzoeker Arven met het zoeken naar speciale kruiden. Deze kruiden worden echter beschermd door zogenaamde titaan-Pokémon. Dit zijn grotere en sterkere versies van normale Pokémon, welke je zult moeten verslaan.

Bij deze drie verschillende paden heb je zelf de keuze wanneer je wat wilt gaan doen. In het begin word je natuurlijk wel een klein beetje geholpen. De keuzevrijheid voelt fris aan en het verhaal van Arven en zijn motivatie om de kruiden te zoeken vond ik interessant. Ik was dan weer wat minder enthousiast over het verhaal rondom Team Star. Hiervoor moet je op zoek naar verschillende thuisbasissen, waar vervolgens Pokémongevechten plaatsvinden. Dit voelde voor mij een beetje onsamenhangend; in oudere spellen was dit meer één geheel.

Spanje
Pokémon Scarlet en Violet spelen zich af in een nieuwe regio genaamd Paldea. Dit gebied is (deels) gebaseerd op Spanje. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de namen van dorpen en steden en inwoners gebruiken soms Spaans/Engelse woorden. De Paldea-regio is erg groot en je zult tussen de dorpen flink wat afstand lopend moeten afleggen. Hier schiet Koraidon/Miraidon (afhankelijk van de versie) je te hulp.  Dit zijn de legendarische Pokémon, welke je gelijk in het begin al tegenkomt en die met je meegaan op avontuur. Ze zijn echter erg verzwakt, maar nog net sterk genoeg om je in het begin te dragen zodat je jezelf sneller kunt verplaatsen. Gedurende het spel worden ze sterker(heeft iets te maken met het pad der legenden) en zorgen ze ervoor dat je kunt sprinten en bijvoorbeeld zwemmen. Wat het verkennen van Paldea alleen maar leuker maakt.

De Pokémon leven hier in het wild. Je ziet ze dus rondlopen en kunt dus uitzoeken welke je wel of niet wilt aanvallen. Dit zorgt ervoor dat je shiny’s makkelijk kunt spotten! Daarnaast is er een snellere manier om te grinden. Je kunt de eerste partner in je team met één druk op de knop loslaten, waarna deze naburige Pokémon gaat proberen te verslaan. Op deze manier kun je sneller vaardigheidspunten voor je hele team verkrijgen, want de punten worden over alle Pokémon in je team verdeeld. Het blijft leuk om Pokémon achter je aan te laten lopen en als ze dan ook nog andere Pokémon verslaan dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Uitrusten
In Scarlet en Violet is het ook mogelijk om alle Pokémon op het scherm te toveren door te gaan picknicken. Je hele team wordt vrijgelaten en zo kun je meer interactie hebben met jouw vriendjes. Zo kun je ze wassen, foto’s maken of speciale sandwiches bereiden.  Op deze manier kun je de band met je Pokémon versterken, wat weer kan helpen in gevechten met bijvoorbeeld gym leaders.

Zoals in de voorgaande delen zijn er weer acht gym badges te verdienen door de bijbehorende gym leaders te verslaan. Iedere gym leader heeft voordat je het tegen hem kunt opnemen een uitdaging voor je. Deze uitdagingen zijn een soort van minigames, welke je dient te voltooien. Deze zijn echter nooit heel erg moeilijk en voelden meer als een soort van tijdverdrijf. Het voegde voor mij weinig toe.

Interessanter vind ik het terastallizen van je Pokémon. Ieder diertje heeft naast zijn normale type (vuur, water, gras etc.) ook een teratype, welke kan verschillen van zijn normale type. Door tijdens een gevecht de Pokémon te laten terastallizen verandert hij van uiterlijk en verandert zijn type naar het teratype. De aanvallen die gelijk zijn aan dit type worden sterker. Terastallizen voegt iets meer strategie toe, maar is wel vergelijkbaar met de nieuwe mechanismen uit voorgaande spellen zoals de mega-evoluties van Pokémon X en Y.

Keerzijde
Tot zover ben ik eigenlijk best wel positief over dit nieuwe Pokémon-spel. Het is dan ook jammer dat Scarlet en Violet op dit moment op het technische vlak flink wat steken laten vallen. Er zijn veel haperingen in het beeld tijdens het spelen. Je merkt gewoon dat de Nintendo Switch het er moeilijk mee heeft of dat Game Freak te weinig tijd heeft gestoken in het optimaliseren van het spel. Dit wordt erger als je jezelf sneller door de wereld begeeft of in drukkere steden. Daarnaast zien de omgevingen er niet altijd even scherp uit. Dit viel mij niet zo op in handheld-modus, maar als ik op mijn televisie aan het spelen was waren de gebruikte plaatjes voor bijvoorbeeld gras en rotsen niet van een hele hoge kwaliteit. Dit in tegenstelling tot de Pokémon zelf, welke er wel goed uitzien. Scarlet en Violet worden er niet onspeelbaar van, maar je merkt het wel en zult ermee moeten leren leven. Deze technische issues hebben er bij mij niet voor gezorgd dat ik geen plezier haalde uit dit nieuwe deel, maar ik vind het wel jammer dat er een slecht geoptimaliseerd product wordt afgeleverd.

Uiteindelijk zitten er voldoende vernieuwingen in Pokémon Scarlet en Violet. Paldea is een grote regio welke je kunt verkennen met Koraidon/Miraidon en je hebt zelf de keuze wanneer je de drie paden in het verhaal wilt voltooien. Het terastallizen van je Pokémon zorgt voor meer strategische diepgang als je daar naar op zoek bent. Echter zul je wel moeten (leren) leven met wat technische mankementen in de vorm van haperende beelden. Hopelijk kan Game Freak dit in de toekomst nog oplossen, want dan zou ik dit nieuwe deel gewoon aan iedereen kunnen aanraden. Ondanks deze beperking denk ik wel dat, als je een fan bent van de Pokémon-spellen, je zeker plezier kunt beleven aan dit nieuwe deel.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 6893