Pokemon Shining Pearl (Switch)
80 100 1

Review Pokemon Shining Pearl (Switch)

Nadat de eerste, tweede en derde generatie Pokémon games allemaal een remake hebben gehad, is het nu de beurt aan de vierde generatie. Pokémon Diamond en Pearl kwamen in 2006 uit op de Nintendo DS en dit waren de eerste Pokémon games op deze handheld. Nu, vijftien jaar later, heeft game-ontwikkelaar ILCA de remakes gemaakt voor de Nintendo Switch. Is het een beetje gelukt om deze DS games zo op te poetsen dat ze voldoen aan de kwaliteit van een moderne Switch game? Lees snel verder!

Venus, Mars, Jupiter en… Cyrus

Zoals in elke Pokémon game is het ook in Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl (BDSP) de standaard om monstertjes te bevechten, te vangen, gym leaders te verslaan en Champion te worden. Dit allemaal in een vrolijke wereld met kleurrijke karakters, gebieden met de meest uiteenlopende klimaten en natuurlijk bomvol Pokémon. Je begint als onervaren en onwetende tiener maar leert al snel iedere trainer een lesje in game. En ook in deze game is het weer raak: een groep bad guys wil de wereld overnemen of, in dit geval, zelfs het universum opnieuw creëren. Dit doet Team Galactic-leider Cyrus samen met zijn drie kommandanten, die in tegenstelling tot Cyrus wel bij elkaar passende namen (zie titel hierboven) hebben.

Werkloze Bidoof

De game komt moeizaam op gang: er wordt je wéér voorgedaan hoe je Pokémon moet vangen en ook het verhaal gaat gewoon wat traag in het begin. Bovendien zijn er héél véél trainers, net als in het origineel. Gelukkig zijn er ook hele goede veranderingen doorgevoerd. De belangrijkste is dat je geen HM-slaaf meer nodig hebt! Dus je hebt geen Bidoof in je team nodig die Hidden Moves als Cut, Rock Smash, Strength en Rock Climb voor je doet. Want gelukkig kun je ze nu, zodra je een Hidden Move hebt gevonden, via je Pokétch (Pokémon smartwatch voordat er smartwatches waren) doen. Hoera! Maar er zijn nog andere veranderingen die de Quality of Life van de game beter maken: zoals snellere gevechten en de mogelijkheid om overal bij je boxen te kunnen!

Ook heeft The Underground een make-over gekregen: The Grand Underground. Het heeft nu grote thema-ruimtes waar de Pokémon vrij in rondlopen. En dit is uniek, want in de rest van de game moet je de Pokémon weer ouderwets tegenkomen in het gras, zonder dat je ziet tegen welke je aanloopt. Verder kun je fossielen vinden in een mining-minigame en kun je een geheime basis bouwen. Kortom, genoeg mogelijkheden om heel wat uren te spenderen als je op zoek bent naar die specifieke Pokémon.

Makkelijk én Moeilijk

ILCA heeft deze Pokémon game wel een stukje makkelijker gemaakt dan het origineel. De EXP share staat altijd aan, wat betekent dat je hele team sterker wordt als je een Pokémon verslaat en niet alleen diegene die aanvalt. Hierdoor hoef je niet je hele team apart te trainen. Ook wordt je affectie met je Pokémon steeds groter naarmate je meer met hem vecht, waardoor hij ook extra sterk wordt. Zou hij normaal gesproken in één klap bewusteloos zijn geslagen? Nu niet meer, hij vindt het namelijk zo zielig voor jou dat je zonder hem moet dat hij met 1 HP overeind blijft staan. Of is je Pokémon in slaap gebracht door de tegenstander? Hij wordt sneller weer wakker door jullie sterke bond. Fijn snufje, als je ervan houdt. Als je echter wat meer uitdaging wilt, is het jammer dat je deze hulpmethodes niet uit kunt zetten.

Toch kan Pokémon BDSP het je nog behoorlijk lastig maken. Zo is het behoorlijk beperkend welke Pokémon je allemaal in het wild kunt vangen en dat zorgt ervoor dat het een uitdaging is om je team samen te stellen. Je kunt eerst slechts 151 Pokémon vangen. Wanneer je die allemaal gezien hebt, krijg je de Nationale Pokédex. Dan pas kan je de bijna 500 verschillende Pokémon vangen die in de game zitten, van alle eerste vier generaties. Hier is ILCA trouw aan het origineel gebleven. Iets wat er jammer genoeg voor zorgt dat je in grotten maar drie verschillende Pokémon tegenkomt totdat je eindelijk de Nationale Pokédex hebt. Daarnaast is het ook een behoorlijke uitdaging om Champion te worden (in ieder geval voor mij!). Pokémon BDSP is namelijk weer een stuk lastiger in vergelijking met de nieuwste Pokémon games die op de Nintendo Switch zijn uitgekomen.

Contest Content

Pokémon BDSP
is een game waar je je zeker vele uren in kunt vermaken. Zo kun je onder andere meedoen aan Contests waarbij je een ritmische minigame moet doen. Naast je dansmoves word je ook beoordeeld op je Cuteness of Coolness, waarvoor je veel Poffins moet bakken en voeren. Ook kun je stickers op je Pokéball plakken en komt je Pokémon met een leuk effect uit je bal. Ook nadat je het verhaal hebt afgerond en Champion bent, is er nog genoeg te doen. Zo kun je legendarische Pokémon vangen, de Battle Tower in om extra moeilijke trainers te verslaan en de Gym leaders opnieuw bevechten.

Shining Sinnoh

Sinnoh ziet er prachtig uit, dat heeft ILCA dus goed gedaan. De chibi art-style is erg schattig (al zien de slechteriken er daardoor niet zo heel slecht uit) en de wereld oogt leuk en kleurrijk. De bomen, gebouwen en karakters zijn ook goed vormgegeven. Er zit wel een beetje een waas aan de zijkanten waardoor het meer een 3D-effect moet geven, maar dit went snel. De personages zie je in de gevechten in de normale stijl, een leuke afwisseling. Ook de muziek is érg goed. De hele game is overigens weer top-down en in vergelijking met bijvoorbeeld Pokémon Sword en Shield is de grafische kwaliteit een stuk minder.

Op sommige momenten liet de grafische kwaliteit het overigens wel heel erg afweten. Er zit namelijk een gekke blur om de Pokémon en personages heen en als je een gevecht begint, dan zie je in het laadscherm al half de achtergrond. En als je een Hidden Move doet, zoals Waterfall, dan stopt het water even met bewegen. Zo ook wanneer je bijvoorbeeld een item oppakt en de trainer even stopt met lopen. Dat had allemaal veel beter gekund. Een ander misstapje ontstaat omdat je nu ook schuin kunt lopen, wat ervoor zorgt dat je bijvoorbeeld bij de ijs-gym schuin naar de gym-leader kunt lopen zonder eerst de puzzel op te lossen. Om nog maar te zwijgen van de iets te snelle fiets waardoor je overal tegen opknalt en toch maar liever de renschoenen aanhoudt.

Wel kun je nu kiezen uit acht verschillende personages met verschillende huids- en haarkleuren om mee te spelen en er zijn een aantal outfits die je kunt kopen. Jammer genoeg niet zo veel als in Pokémon Sword en Shield, maar het is iets!

Pokémon Brilliant Diamond
en Shining Pearl zijn twee hele fijne remakes. ILCA is erg trouw gebleven aan het origineel, maar heeft tegelijkertijd de nodige Quality of Life aanpassingen gedaan. Zo heb je geen HM-slaaf meer nodig en kun je altijd bij je boxen. Het verhaal is standaard, maar daar speel je Pokémon games natuurlijk ook niet voor. Het verzamelen van Pokémon, je team samenstellen, trainers verslaan, de Champion worden, contests doen of The Grand Underground grinden. Er is genoeg te doen in de schattige chibi-wereld van Sinnoh.

Voor iedereen die het origineel nooit gespeeld heeft, zijn deze versies zeker een aanrader. Maar ook als het alweer vijftien jaar geleden is dat je deze titels voor het laatst hebt aangeraakt en het avontuur wel weer opnieuw wilt beleven, kun je hier uren mee zoet zijn.

Lisa Halman (Lisa)

Lisa is een Nintendo-fan in hart en nieren, maar spendeert de laatste tijd toch meer tijd achter haar zelfgebouwde PC. Heeft een grote amiibo verzameling.

Aantal keer bekeken: 6272