Princess Peach: Showtime (Switch)
80 100 1

Review Princess Peach: Showtime (Switch)

Wanneer Princess Peach en haar vrienden het theater bezoeken voor een leuk avondje uit wordt het gebouw overgenomen door een zure dame genaamd Grape en haar hulpjes The Sour Bunch. Het is aan Princes Peach om de avond en het theater te redden van de ondergang door een rol te claimen in meerdere toneelstukken. Weet Peach met verve de hoofdrol te spelen, zijn het vooral de kostuums en de speciale effecten die indruk weten te maken of weet Showtime! op een mooie manier alle elementen samen te laten smelten tot een aantrekkelijk geheel? Je leest het hier in de review

Een kostuum voor elke gelegenheid
De gameplay van Princes Peach Showtime! draait om het voltooien van meerdere toneelstukken die elk een specifiek thema en een bijbehorend kostuum hebben. Je start een nieuw toneelstuk door een level te kiezen vanuit de lobby van het theater en deze vervolgens te betreden. Elk van deze levels geeft Peach een kostuum welke over unieke vaardigheden beschikt. Zo kun je bijvoorbeeld als een Zwaardvechter de degens kruisen met ridders, terwijl je tegelijkertijd meerdere doornstruiken kortwiekt om je een weg door een kasteel te kunnen banen.

Of wat te denken van een level wat Kung-Fu als thema heeft en waarbij je vele tegenstanders met rake klappen en trappen alle kanten op lanceert? Een van mijn favoriete kostuums is dat van de Patisserie Chef. In die levels moet je vaak minigames spelen, waarbij je zoveel mogelijk koekjes moet maken om een hongerige menigte te kunnen voeden. Vrijwel elk level heeft wel een leuke minigame of een unieke invalshoek qua gameplay, waardoor je constant iets nieuws te spelen hebt.

Zoek naar de verborgen geheimen
Binnen elk level zijn een aantal Sparkles verborgen en in veel gevallen is er ook een burger die gered moet worden om een lintje als beloning te krijgen. Deze Sparkles lijken op sterren en zul je moeten verzamelen om per verdieping van het theater een eindbaas-gevecht te kunnen vrijspelen. Princess Peach Showtime! leek mij op het eerste gezicht een wat makkelijke game, maar toch zijn er geregeld momenten dat de game best uitdagend kan zijn. Mensen die zichzelf een completionist noemen zullen goed waar voor hun geld krijgen met Showtime. De verborgen Sparkles kunnen namelijk achter gebouwen verborgen zitten, als beloningen voor minigames verdiend worden en verkregen worden door verborgen gebieden te voltooien die je alleen met een speciale pose kunt vrijspelen. Het kwam geregeld voor dat ik een level meerdere keren moest doorlopen voor ik eindelijk iets vond wat ik eerder over het hoofd had gezien.

Het loont om terug te keren
Het leuke aan Showtime is dat elk toneelstuk uniek aanvoelt. Van een onderwaterwereld waar je als zeemeermin een concert moet geven, tot de wereld van de cowboys waar je te paard achter een op hol geslagen trein aan moet. Dat je daarbij ook unieke minigames moet voltooien, zorgt ervoor dat de game genoeg afwisseling en plezier biedt om je een aardig aantal uren mee te vermaken. Ik had tijdens mijn eerste uren met de game de neiging om elk level volledig te voltooien voor ik naar het volgende ging, maar ik zou nieuwkomers willen aanraden om dat pas te doen nadat ze het spel een eerste keer hebben voltooid. Zonder de latere content te spoilen wil ik wel zeggen dat je na de aftiteling namelijk nog genoeg te doen hebt én dat de levels allemaal meerdere keren gespeeld moeten worden.

Mijn speeltijd zat op ongeveer twaalf uren voordat ik de eerste keer de aftiteling voorbij zag komen. Daarna kwam er zoals gezegd nog wat nieuwe content beschikbaar, waarna mijn totale speelduur uiteindelijk rond de twintig uren zat. Princess Peach Showtime! is overigens een volledige singleplayer game – dus levels met een vriend of vriendin doorlopen is er niet bij – ondanks het feit dat Peach tijdens het avontuur bijgestaan wordt door Stella, een zwevende ster die de beschermer van het theater is.

Op het visuele vlak is vooral duidelijk dat de makers een aanstekelijke sfeer binnen de verschillende levels hebben neergezet. Omdat elk toneelstuk ook daadwerkelijk gebruikmaakt van props en kartonnen achtergronden, waarbij je zelfs de draden aan vliegende schotels ziet hangen, komt het een beetje over alsof elk level voor een toneelvoorstelling van een basisschool gemaakt is. De muziek neemt nooit echt de overhand, maar dient de actie goed. Op het technische vlak moet ik wel benoemen dat, hoewel de levels grotendeels prima draaien qua framerate, er tijdens grafisch indrukwekkendere situaties – zoals de baasgevechten – af en toe wat framedrops kunnen plaatsvinden en dat er tijdens de laadschermen tussen de levels merkbare slowdown op kan treden. Het doet gelukkig nooit afbreuk aan de speelervaring en het is niet alsof je door zo’n sporadisch moment een gevecht zult verliezen, maar het is zeker het vermelden waard.

Princess Peach Showtime! heeft me in veel opzichten positief verrast. Het spel is lekker veelzijdig en de levels zijn over het algemeen makkelijk te voltooien, maar wanneer je alles wilt verzamelen kunnen sommige segmenten best uitdagend worden. Als je het spel simpelweg een keer wilt doorlopen ben je een uurtje of tien bezig, maar mensen die graag alles willen verzamelen kunnen die speelduur gemakkelijk verdubbelen. De verschillende kostuums en toneelstukken zijn lekker afwisselend en het spel biedt gewoon een flinke dosis speelplezier. Hoewel er dus genoeg te verzamelen valt, is het spel wel een pure singleplayer-titel. Daarom zul je na het voor honderd procent voltooid te hebben waarschijnlijk niet snel naar de game terugkeren. Maar totdat je dat punt bereikt hebt, zul je een hoop plezier aan Peach haar nieuwste avontuur kunnen beleven.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 4209