Sacred 3 First Edition (PS3)
62 100 1

Review Sacred 3 First Edition (PS3)

Terwijl de Seraphim met lange afstand spells de vijanden in het gareel houdt en de Warrior ertussendoor raast met zijn wervelwind aanval, draait de Archer zes keer aan het rad dat doorgang verschaft naar het volgende deel van het level. Ondertussen schiet deze pijlen op de vijand af, die ze vertragen en hun acties onderbreken. Ergens loopt nog een speler rond, maar de barrage aan vijanden, explosies en lichteffecten houdt hem het grootste deel van de tijd uit het zicht.

Online op zijn best
Zo gaat een potje Sacred 3 er ongeveer aan toe, wanneer je met zijn vieren online speelt. Vanuit de lobby, waar je skills kan upgraden en je een wapen kiest, krijg je met één druk op de knop een overzichtelijke lijst te zien van beschikbare games, het niveau van de spelers en de missie die ze op dat moment spelen. Meedoen met een game is op die manier een fluitje van een cent en gaat in mijn ervaring eigenlijk altijd zonder problemen. Opvallend was hierbij wel dat andere spelers zich nooit bij mijn speelsessies voegden, maar misschien verandert dat nog wel als er meer spelers online komen.

Met de graphics zit het in Sacred 3 wel goed. Regelmatig word je getrakteerd op mooie vergezichten.

Lekker hakken
Dat hoop ik in ieder geval, want Sacred 3 is nogal saai zonder medespelers. De verschillende levels, die je via een wereldkaart selecteert, zijn stuk voor stuk geheel lineair. Daarin loop je van de ene slachtpartij naar de andere, waarbij er eigenlijk geen reden is de omgeving te verkennen. Op het sporadische schatkistje na, waar steevast alleen goud uitkomt. Sterker nog, in Sacred 3 is er behalve goud helemaal niets aan ‘loot’ te vinden. Je zult het dus moeten doen met de twee verschillende skills waar je jouw personage mee hebt uitgerust en je ‘bash’ skill, waar je vijandelijke acties mee kan onderbreken.

Ieder personage heeft vier lichte en drie zware combatskills die je kan upgraden. Van ieder kan je er twee gebruiken wanneer je op monsterjacht gaat, waarbij iedere skill bepaalde eigenschappen heeft. Zo zijn er skills die gericht zijn op de lange afstand, crowdcontrol of het uitdelen van dikke damage. Hetzelfde geldt in grote lijnen voor de wapens die je personage tot zijn of haar beschikking heeft. Daarnaast krijg je in de loop van de game beschikking over verschillende ‘spirits’, die ieder een bepaald effect meegeven. Zoals het uitdelen van extra damage wanneer je gezondheid laag is of een grotere kans op critical-hits. Hoe je aan die spirits komt is mij echter een groot mysterie. Tijdens het spelen komen ze opeens tevoorschijn en heb je ze blijkbaar verdiend door een bepaalde actie.

Hoe ver je je skills en wapens kan upgraden, is afhankelijk van je level

Meer dan een optelsom
Tot nu toe klinkt het allemaal niet zo spannend en eerlijk gezegd is Sacred 3 ook niet zo erg spannend wanneer het aankomt op de spelonderdelen. Het enige waarin de game zich werkelijk onderscheidt van de competitie is het vreemde gevoel voor humor dat helaas, dankzij de soms tenenkrommende dialogen, lang niet altijd werkt. Gek genoeg zorgen alle onderdelen samen toch voor een erg leuke spel ervaring. Wanneer je met vier man door een level heen raast en de ene vijandelijke horde na de andere met de grond gelijk maakt, kom je in een heerlijke flow terecht. Een flow die overigens niet echt wordt gehinderd door de drie beschikbare moeilijkheidsgraden, want geen van allen stelt je vaardigheden echt op de proef. Het wordt pas echt interessant op de (unlockable) ‘Deity’ moeilijkheidsgraad, maar daar zijn op het moment nog niet veel games in te vinden.

Sacred 3 is op zijn best als je in een goed team zit, waarmee je van missie naar missie gaat. Daarbij heb je de keuze uit veertien hoofdmissies en vele kleinere missies waar je in een paar minuten doorheen walst. Hiermee krijg je toegang tot nieuwe items en verzamel je een berg goud. De verschillende omgevingen zijn stuk voor stuk mooi vormgegeven en ogen daarom meestal fris. Ondanks de structuur van de grote missies, die bijna altijd precies dezelfde ingrediënten bevatten. Natuurlijk heeft dit wel tot gevolg dat je, wanneer je een missie voor de tweede keer speelt, nog precies weet hoe deze verloopt.

Ook donkere bossen met bijbehorend gespuis ontbreken niet in Sacred 3

Verwacht daarom geen diepe customization of afwisselende quests, want dat is er allemaal niet. Het is gewoon lekker knallen met een licht RPG-sausje en een flinterdun verhaal. Na twee avondjes flink gamen heb je de plannen van de bad guy al gedwarsboomd en ben je bezig je personage verder te ontwikkelen. Of probeer je een ander personage, al verschillen ze naar mijn mening niet zo heel erg veel van elkaar. Daarnaast vond ik het jammer dat er geen manieren zijn om in een online game met elkaar te communiceren, door bijvoorbeeld gebaren. Daardoor zal je niet snel een band opbouwen met de mensen die je daar tegenkomt. Er is, aan de opties te zien, wel een mogelijkheid tot voice-chat, maar ik ben niemand tegengekomen die ook daadwerkelijk iets heeft gezegd.

Kratje bier erbij
Terwijl ik Sacred 3 speelde kwamen er steeds twee woorden in me op die de game volgens mij het best omschrijven: simpel en gestroomlijnd. Staat dat je wel aan, dan zul je aan Sacred 3 sowieso plezier beleven. Helemaal als je met vier vrienden en een kratje bier erbij gaat spelen. Het probleem met Sacred 3 is dat er uiteindelijk niet genoeg variatie en content is, waardoor je er waarschijnlijk snel op uitgekeken raakt. En of je er dan met een goed gevoel zo'n 40 euro voor neertelt, is nog maar de vraag.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Sacred 3 First Edition (PS3)

• Originality 50