Two Point Campus - Enrolment Edition (Switch)
70 100 1

Review Two Point Campus - Enrolment Edition (Switch)

Two Point Campus is de opvolger van Two Point Hospital. Weet ontwikkelaar Two Point Studios de charme van Two Point Hospital over te zetten naar het runnen van een campus? Dat lees je hier in de review.

Geen alledaagse school
Het runnen van pretparken, ziekenhuizen of, in het geval van Two Point Campus, een campus is natuurlijk niet een alledaagse bezigheid voor de meeste mensen. Gelukkig word je in Two Point Campus door middel van een korte introductie wegwijs gemaakt in de verschillende systemen waar je gebruik van moet maken. Binnen de kortste keren was ik toiletruimtes, klaslokalen en recreatieruimtes aan het aanleggen om in de verschillende behoeftes van studenten te voorzien.

Natuurlijk moet je bij het aanleggen van nieuwe ruimtes rekening houden met je budget, je inkomsten en de wensen van je leerlingen. Aanvankelijk vond ik het wat lastig om alle statistieken en systemen van het spel goed te kunnen doorgronden. In veel gevallen geeft de game je namelijk wat extra uitleg als je jouw cursor op elementen laat rusten, maar helaas geldt dit niet voor alle aspecten van het spel.

Interface in Handheld modus
Soms wanneer je games op de Switch in Handheld modus speelt kan het voorkomen dat lettertypes wat te klein worden weergegeven. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn ogen liggen. Daarnaast is het soms onduidelijk waar je aan moet werken om leerlingen tevreden te stemmen. Dat zorgt ervoor dat ik vaak vooruitgang boekte door middel van experimenteren met mogelijke oplossingen in plaats van een eenduidige oplossing voor problemen toe te passen. In veel opzichten heeft dit ook weer een zekere charme, omdat je door het verkennen van de verschillende mogelijkheden gaandeweg meer inzichten ontwikkelt in welke voorwerpen, locaties en vakken het beste op elkaar aansluiten.

Wat ik ook erg leuk vond is dat je gaandeweg het doorlopen van de campagne nieuwe modi vrijspeelt. Wanneer je het vierde level met een enkele ster-rang weet te voltooien krijg je toegang tot de Sandbox modus. En hier heb ik werkelijk vele uren met veel plezier in doorgebracht. Het leuke is namelijk dat je in de Sandbox toegang krijgt tot alle beschikbare levels, zelfs de levels die je nog niet in de campagne hebt vrijgespeeld.

De zandbak is ideaal om in te spelen
In veel opzichten kun je hier alle systemen van Two Point Campus het beste leren kennen aangezien je, in tegenstelling tot de campagne missies, een ongelimiteerde hoeveelheid geld tot je beschikking hebt. Daardoor kun je de vele verschillende schoolvakken, hun vereisten en uitdagingen op je gemak uitproberen. En de onverwachte wendingen die je in de normale missies tegenkomt, zoals bezoeken van VIPS, eisen van je personeel of rampen, kun je hierin uitschakelen. De valkuil van dergelijke opties is natuurlijk ook dat veel uitdagende aspecten van de gameplay wat naar de achtergrond verdwijnen. Maar daarin ben je natuurlijk helemaal vrij om te bepalen in hoeverre je het jezelf makkelijk wilt maken. Ik vind de grote keuzevrijheid in ieder geval een groot pluspunt.

Of je Two Point Campus zult waarderen is ook een beetje afhankelijk of je van cartooneske en flauwe humor houdt. Ik vind het grafische stijltje van Two Point Campus persoonlijk wel prettig, maar dat is misschien ook omdat ik Two Point Hospital ook een flink aantal uren gespeeld had. Heel indrukwekkend is het allemaal niet en ik had af en toe ook een paar kleine framedrops wanneer ik over de verschillende maps aan het navigeren was. Van de verschillende vakken en thema’s die Two Point Campus te bieden heeft spraken Spy School, Archaeology en Gastronomy mij het meeste aan en had ik wat minder zin om me met de Clowns van Funny Business bezig te houden. Maar het geeft wel aan dat Two Point Campus in ieder geval lekker veelzijdig is en voor iedereen wel iets te bieden heeft.

Two Point Campus
is een vermakelijke management game geworden die het vooral moet hebben van de toegankelijke gameplay, leuke missies en bizarre settings. Dat de user interface en verschillende systemen soms wat lastig te navigeren zijn maakt de game iets minder toegankelijk dan gehoopt. Toch kun je met de hoeveelheid content en de Sandbox modus vele tientallen uren plezier beleven. De humor moet je liggen, maar dat Two Point Studios een vermakelijke game heeft weten af te leveren is overduidelijk.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 4839