Disgaea 6: Defiance of Destiny (Switch)
80 100 1

Review Disgaea 6: Defiance of Destiny (Switch)

Het is alweer zes jaar geleden dat Disgaea 5 verscheen voor de PlayStation 4, en na al dat wachten is er dan eindelijk een nieuw deel in deze tactische RPG serie; Disgaea 6: Defiance of Destiny. Waar voorgaande delen voornamelijk op de PlayStation werden uitgebracht wordt de traditie bij Disgaea 6 gebroken, deze verschijnt in het westen namelijk alleen op de Nintendo Switch.

Zombies
Het plot van Disgaea 6 is eigenlijk vrij simpel. Het draait om de broer en zus Zed en Bleko. Zij gaan op een avontuur om de God of Destruction te verslaan. Hiervoor moeten ze natuurlijk sterker worden, dit leidt tot een onderhoudend verhaal door verschillende werelden in de Netherworld. Zed en Bleko zijn geen normale mensen, maar zombies. Hierover worden tijdens dialogen vaak opmerkingen gemaakt. Denk bijvoorbeeld dat Zed niet goed kan nadenken vanwege zijn zombie-brein. Daarentegen heeft Cerberus wel een goed stel hersenen, deze zombie-hond legt namelijk alle mechanismen in het begin van Disgaea 6 uit. Cerberus corrigeert Zed vaak in gesprekken, wat vaak grappig is. De typische humor die in voorgaande delen van de serie aanwezig was is in Disgaea 6 onveranderd gebleven. Je moet ervan houden, maar ik vind het grappig. Het vermakelijke hoofdverhaal doorspelen kost je ongeveer 25 uur, maar daarna is er nog heel erg veel te doen waardoor je vele uren zoet kunt zijn met deze RPG.

Na de eerste paar gevechten viel het mij gelijk op dat personages veel sneller in level stijgen dan dat ik gewend was uit voorgaande delen. Na het eerste gevecht was Zed al level 38 en een paar gevechten verder was het level al in de honderden. Als je bekend bent met de Disgaea-serie dan zal dit geen nieuws zijn. Naast dat je sneller in level stijgt wordt de XP ook anders verdeeld. In voorgaande spellen kreeg je XP gelijk nadat je een tegenstander had verslagen. In deel zes is dit aangepast en wordt de XP aan het einde van het gehele gevecht verdeeld over alle personages die meededen. Dit zorgt ervoor dat je niet het probleem krijgt dat één personage tientallen levels hoger is dan zijn teamgenoten. Daarnaast zorgt het voor meer balans tijdens de gevechten, iedereen is namelijk ongeveer even sterk.

Miljoen, biljoen, quadriljoen
Disgaea spellen staan erom bekend dat je hoge levels kunt bereiken met dito statistieken. Dit is in deel 6 nog eens hoger gemaakt, in Defiance of Destiny kan je je personages namelijk trainen tot level 99.999.999. Je HP/SP kunnen nu zo hoog worden als 10 quadriljoen (een getal met 24 nullen) en de overige eigenschappen van personages zoals bijvoorbeeld snelheid, aanvalskracht etc kunnen nu 100 biljoen zijn. Dit betekent dat je in theorie meer dan één quadriljoen schade kunt doen. Tijdens de gevechten wordt er precies bijgehouden hoeveel schade je hebt gedaan, en natuurlijk wil je dit getal zo hoog mogelijk krijgen! Die hoge getallen zul je niet zomaar bereiken, hiervoor moet wel wat gegrind worden. Dit is in Disgaea 6 gelukkig wel gemakkelijker gemaakt door een auto battle systeem. Aan de gevechten zelf is weinig veranderd. Het is nog steeds een turn-based RPG waarbij je personages over een raster verplaatst. Het lijkt hiermee op Fire Emblem of bijvoorbeeld Final Fantasy Tactics. Net zoals deze spellen bevat de Disgaea-serie veel diepgang in de keuzes die je kunt maken tijdens een gevecht, denk bijvoorbeeld aan de positie van personages ten opzichte van de vijand (via de achterkant doe je meer schade), teamgenoten naast elkaar plaatsen levert meer schade op, je kunt teamgenoten gooien of oppakken, enzovoorts.

Keuzes
Tussen de gevechten door heb je in een aparte wereld legio mogelijkheden om van alles en nog wat aan te passen. Je kunt nieuwe wapens of items kopen voor je teamgenoten, nieuwe vaardigheden of  evilities (passieve vaardigheden) kopen. Daarnaast kun je in de Cheat Shop het spel naar hartenlust modificeren. Je kunt bijvoorbeeld aanpassen hoeveel XP of geld je krijgt. Dit moet echter wel allemaal in evenwicht zijn, dus als je 105% XP wilt ontvangen zul je tevreden moeten zijn met minder geld. Dit zorgt ervoor dat, als je net even wat extra’s nodig hebt, je dat op deze manier kunt krijgen. Bij de Dark Assembly is er de mogelijkheid om bonussen te krijgen, denk hierbij aan meer XP aan het einde van het volgende gevecht, alle XP van alle personages na het volgende gevecht, maar ook bijvoorbeeld super reincarnation. Door hier gebruik van te maken kun je een personage weer terugzetten naar level 1, maar dan wel met verhoogde eigenschappen. Deze bonussen krijg je niet zomaar, hiervoor worden de senatoren van de onderwereld bij elkaar geroepen en die vervolgens stemmen of jij wel of niet de bonus krijgt. Ik vind dit altijd erg grappig.  Natuurlijk kun je invloed uitoefenen op deze stemming. Al met al kun je met al deze opties naar hartenlust je personages aanpassen, wat ik zelf altijd erg fijn heb gevonden. Al deze mechanieken zorgen er wel voor dat Disgaea 6 niet heel toegankelijk is voor nieuwe spelers. Om als nieuwe speler alles door te krijgen zal je door wat extra tekst heen moeten worstelen, maar alles wordt wel goed uitgelegd.

Disgaea 6: Defiance of Destiny is de eerste Disgaea title met volledige 3D modellen voor de personages. Dit is gelijk terug te zien en het maakt het spel een stuk mooier. Echter zorgt dit er wel voor dat de gameplay soms wat stottert. Dit is niet vaak het geval tijdens de gevechten (wat dan ook voornamelijk stationaire beelden zijn met animaties voor de speciale aanvallen), maar het valt voornamelijk op tijdens het rennen van bijvoorbeeld de Cheat Shop naar de winkel. Het beeld stottert dan veelvuldig, wat ik toch als hinderlijk heb ervaren.

Al met al is Disgaea 6: Defiance of Destiny eigenlijk meer Disgaea en daar is helemaal niets mis mee. Er is een nieuw verhaal wat vermakelijk is. Verder zijn er geen rigoureuze aanpassingen gedaan aan de basis van het spel, en dat hoeft ook helemaal niet. De kleine aanpassingen zoals de auto-battle en het nieuwe levelsysteem zorgt ervoor dat het spel toch wat fris aanvoelt. Mocht je dus nog op zoek zijn naar een diepgaande strategische RPG voor de Nintendo Switch dan zou ik Disgaea 6: Defiance of Destiny zeker een kans geven.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.