Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Dragon Quest Monsters: The Dark Prince (Switch)
70 100 1

Review Dragon Quest Monsters: The Dark Prince (Switch)

Het is nog maar een paar maanden geleden dat ik een nieuw Dragon Quest-spel speelde. Dat was Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai, welke gebaseerd is op de gelijknamige animatieserie. Nu is er echter alweer het volgende Dragon Quest-spel, namelijk Dragon Quest Monsters: The Dark Prince. Net zoals het avontuur van Dai is dit ook een spin-off van de Dragon Quest-serie. De Monsters spin-off-serie bevat al meerdere delen, maar die zijn niet allemaal in het Westen uitgebracht. Square Enix wil het nu dus wel weer eens proberen met The Dark Prince voor de Nintendo Switch.


De Dragon Quest Monsters-serie is een reeks games waarin je monsters vangt en traint. Je kunt de spellen het beste vergelijken met de Pokémon-spellen of met de Persona’s uit Shin Megami Tensei of Persona-spellen. Mocht dat type spel je aanspreken, dan kun je op voorhand een redelijke afweging maken of The Dark Prince iets voor jou is of niet.

Je leert de duistere prins Psaro kennen. Psaro is een hybride tussen mens en monster. Zijn moeder is een mens en zijn vader is koning van de monsters in de onderwereld Nadiria. Psaro is een erg goede zwaardvechter die het niet eens is met de heerschappij van zijn wrede vader. Ondanks dat hij zich meer verbonden voelt met monsters dan met mensen gaat hij toch het gevecht aan om zijn vader van de troon te stoten. Als hij eenmaal aankomt bij de troon spreekt zijn vader echter een vloek over hem uit waardoor hij geen monsters of mensen meer kan aanvallen. Psaro laat het hier niet bij zitten en begint daarom als monster trainer, zodat hij mogelijk toch nog zijn missie kan voltooien. Dat is de start van The Dark Prince.


Ondanks dat er in het begin veel verhaal en achtergrond wordt gegeven, is de focus op het verhaal daarna snel minder. Je begint namelijk met het verkennen van alle verschillende gebieden die Nadiria rijk is. Bij ieder nieuw gebied gebeurt er het volgende: er is een monster dat jouw hulp nodig heeft, je lost het probleem op – wat eindigt met een eindbaasgevecht of een gevecht in het mausoleum (een arena waar je achter elkaar tegen andere monster trainers vecht) – en vervolgens krijg je weer toegang tot een andere omgeving om te verkennen.

Hoewel dit dus repetitief is, voelt dit niet zo. Ieder gebied is namelijk uniek en bevat de nodige geheimen die ontdekt kunnen worden. Daarbij zijn sommige delen alleen bereikbaar in een bepaald seizoen. En omdat ieder nieuw seizoen de omgeving een beetje verandert, is Nadiria erg gevarieerd. Zo begin je traditioneel in een bos met wat water, maar beland je al snel in een lavagebied, een zuurstokroze toetjesgebied of een meer industrieel gebied met veel boutjes en moertjes. De monsters die in deze gebieden rondlopen passen hier thematisch erg goed bij, met bijvoorbeeld rondlopende toetjesmonsters in het zuurstokroze toetjesgebied.

Dat de monsters aangepast zijn aan de omgeving komt onder andere door de meer dan 500 verschillende wezens die dit spel rijk is. Je kunt er echter slechts vier actief gebruiken tijdens het vechten en nog vier op de reservebank meenemen. Dit betekent dus dat je keuzes moet maken uit alle schattige monsters die de Dragon Quest-serie rijk is. Nieuwe monsters kun je op twee manieren krijgen: door ze – net zoals in het voetbal – te scouten tijdens een gevecht, of wanneer ze zich vrijwillig bij je willen aansluiten nadat je ze hebt verslagen. Als je dan het juiste monster hebt gekozen, stijgen ze in level na het vechten. Vervolgens krijgen ze punten die je kunt verdelen over de verschillende skill trees van een monster. Als ze hoger dan level tien zijn, kun je er ook voor kiezen om ze te fuseren tot nieuwe monsters met andere opties, nieuwe skill trees etc. De skill trees zijn er in twee soorten, waarbij de ene skill trees een monster nieuwe aanvallen leert en de anderen het monster betere statistieken geeft, zoals onder meer aanvalskracht en HP. Door al deze variatie kun je helemaal losgaan om je eigen perfecte team te creëren.


Het vechten zelf is turn-based, net zoals in Pokémon. Er is een auto-battle-optie voor momenten wanneer je geen zin hebt om iedere keer een aanval te kiezen. Tijdens het auto-battlen kun je ieder monster een andere tactiek geven. Hierdoor zal hij bijvoorbeeld minder aanvallen, maar ervoor zorgen dat het team gezond blijft. Dit maakt dat je meerdere opties hebt om het spel te spelen en dit maakt het eventuele grinden/monsters verzamelen weer wat makkelijker. Iets wat je af en toe wel zult moeten doen om verder te komen.

Het enige wat echt jammer is aan Dragon Quest Monsters: The Dark Prince is dat het spel op technisch vlak tekortschiet en het er niet fantastisch uitziet. Als je zou zeggen dat het een remaster is van een PlayStation 2-spel, dan zou ik je bijna geloven. Dat is het echter niet. Het is zelfs een compleet nieuw spel helemaal ontwikkeld voor de Nintendo Switch. Extra zonde daarom dat het spel toch regelmatig haperende beelden op het scherm vertoont en dat je veel bosjes en bomen ziet verschijnen als je aan het lopen bent. Op zich maakt het voor een turn-based RPG niet zoveel uit, maar op technisch vlak doet het denken aan Pokémon Scarlet en Violet. Het maakt het spel niet onspeelbaar, maar het valt zeker op.


Conclusie
Uiteindelijk is Dragon Quest Monsters: The Dark Prince geen slecht spel, maar een spel dat wel een stuk minder scoort door zijn grafische prestaties. Dit is jammer, want het verzamelen en het vechten met de monsters is juist erg leuk. Tel daarbij alle verschillende omgevingen waarin je rondloopt bij op en je kunt veel plezier beleven aan dit spel. Dus mocht je op zoek zijn naar een vergelijkbaar spel als Pokémon of Persona – en door de grafische mankementen heen kunnen kijken – dan adviseer ik toch om zeker eens te kijken naar The Dark Prince.



 

 

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 4674 

Laagste 3 prijzen voor Dragon Quest Monsters: The Dark Prince (Switch)

47.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  47.99€ 0.00   € 47.99
Game Shock Oss 10
€  49.99€ 3.00   € 52.99
Gameshop Twente 8.5
€  48.00€ 5.88   € 53.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Huntingmoon
Huntingmoon ( 215   1) 12-12-2023 21:41
"vergelijkbaar spel als Pokémon of Persona" Als je wil weten waar pokemon uit ontstaan is dan ben je juist hier bij de bron. Teleurstellende review zoals de meeste. Dragon Quest monsters is de nr 1 selling switch game in Japan. Meer dan Zelda, meer dan Mario. Dus hij verdient echt wel op zijn minst een score van 4. Maar zoals heel het westen haat iedereen turn based rpgs. De graphische beperking is de switch, liever graphisch minder maar werkend integenstelling tot pokemon wat een gedrocht van een product is.
avatar van MarkDG
MarkDG ( 1538   5) 12-12-2023 22:07
Ik vind dit een eerlijke review. Het spel is leuk, maar performance is echt wel een dingetje. Je noemt de performance als het 'enige minpunt' en dan is 1,5 aftrek van de score misschien wat veel. Maar het feit blijft dat het eigenlijk, net als bij Scarlet en Violet, onacceptabel is hoe dit spel loopt gezien hoe matig het er grafisch uit ziet. Hopelijk wordt deze, net als Treasures, over een half jaartje naar Steam geport. Dit spel zou perfect zijn op Steam Deck. Thanks voor de review!
avatar van Dappere Doodoo
Dappere Doodoo ( 610   61) 12-12-2023 22:18
Ik vind het belangrijker dat de reviewer aangeeft waarop zijn score is gebaseerd, dan de score zelf. Wat dat betreft lijkt mij dat prima onderbouwd.

Snap sowieso niet zo goed waarom zo druk maken om scores. Dat jij andere factoren zwaarder vind meewegen is toch prima toch. Reviewscores is nou niet bepaald een exacte wetenschap...
avatar van GameFatale
GameFatale ( 25998   12) 12-12-2023 23:00
Allereerst thnx for the review.

Wat betreft de aftrek, het hangt er inderdaad maar net aan hoeveel waarde je hecht aan datgene wat jij dan vindt dat mist. Dat is voor iedereen weer anders.
avatar van Louis
Louis ( 157 ) 12-12-2023 23:13
Quote:
"vergelijkbaar spel als Pokémon of Persona" Als je wil weten waar pokemon uit ontstaan is dan ben je juist hier bij de bron. Teleurstellende review zoals de meeste. Dragon Quest monsters is de nr 1 selling switch game in Japan. Meer dan Zelda, meer dan Mario. Dus hij verdient echt wel op zijn minst een score van 4. Maar zoals heel het westen haat iedereen turn based rpgs. De graphische beperking is de switch, liever graphisch minder maar werkend integenstelling tot pokemon wat een gedrocht van een product is.
Gepost door: Huntingmoon op 12-12-2023 21:41

Zullen we de nieuwste CoD ook maar gelijk een 10 geven omdat die zo ontzettend goed verkoopt in Europa en Amerika.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5178   37) 13-12-2023 00:10
Quote:
"vergelijkbaar spel als Pokémon of Persona" Als je wil weten waar pokemon uit ontstaan is dan ben je juist hier bij de bron. Teleurstellende review zoals de meeste. Dragon Quest monsters is de nr 1 selling switch game in Japan. Meer dan Zelda, meer dan Mario. Dus hij verdient echt wel op zijn minst een score van 4. Maar zoals heel het westen haat iedereen turn based rpgs. De graphische beperking is de switch, liever graphisch minder maar werkend integenstelling tot pokemon wat een gedrocht van een product is.
Gepost door: Huntingmoon op 12-12-2023 21:41

Heel veel Japanners eten ook levende inktvis, maar dat lijkt mij niet superlekker hoor.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1004   1) 13-12-2023 07:32
Turn-based rpg?
Ziet er uit als een PS2-game?
Dat is bij mij al vijf sterren waard.
Maar even serieus, de demo was super goed en er zijn zo weinig goede turnbased rpg's dat ik dit wel ga proberen.
avatar van Huntingmoon
Huntingmoon ( 215   1) 13-12-2023 08:00
Quote:
[..]


Heel veel Japanners eten ook levende inktvis, maar dat lijkt mij niet superlekker hoor.
Gepost door: Quetzalcoatl op 13-12-2023 00:10

Dat zijn Chinezen geen Jappanners.... En op de Japanse stijl smaakt het prima.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5178   37) 13-12-2023 08:14
Quote:
[..]


Dat zijn Chinezen geen Jappanners.... En op de Japanse stijl smaakt het prima.
Gepost door: Huntingmoon op 13-12-2023 08:00

Oh het zijn Chinezen, maar hun eten bereiden ze wel op de Japanse manier.

Quote:
Maar zoals heel het westen haat iedereen turn based rpgs.

Weet je welke game zojuist, in het Westen, is verkozen tot game van het jaar?
avatar van SSJDennis
SSJDennis ( 5686   13) 13-12-2023 10:41
Dragon Quest Monsters > welke Pokemon game ook.

Voice acting?! In welke Pokemon game precies? Battles zijn ook meer verfrissend. Je moet wel als team vechten! (Of grind erop los). Werelden zijn leuk en sfeervol. Een Switch game dient als Switch game beoordeeld te worden, niet als een PS5 game

Na 18 uur heb ik al veel monsters bij elkaar gegoten, maar nooit tevreden over mijn team. Nieuwe werelden betekent nieuwe monsters, waardoor ik de synthesis kan blijven gebruiken.

Vind de score laag. Is zoveel meer dan pokemon, maar wordt minder beoordeeld? Op basis waarvan dan? Deze game is, zoals eerder benoemd, niet de kloon. Speelde deze franchise al voordat Pikachu geboren was.
avatar van Goukipau
Goukipau ( 89 ) 13-12-2023 19:40
Quote:
"Dragon Quest monsters is de nr 1 selling switch game in Japan. Meer dan Zelda, meer dan Mario. Dus hij verdient echt wel op zijn minst een score van 4.
Gepost door: Huntingmoon op 12-12-2023 21:41

DE logica...

Omdat appels niet op peren lijken, verdient dit spel toch wel zeker een score van 7.
avatar van DQMJ
DQMJ ( 20509   183) 13-12-2023 20:22
Quote:
[..]


DE logica...

Omdat appels niet op peren lijken, verdient dit spel toch wel zeker een score van 7.
Gepost door: Goukipau op 13-12-2023 19:40

Je hebt het verkeerd begrepen. Hij bedoeld 4 op 5 biggetjes of 80% 😊
avatar van Goukipau
Goukipau ( 89 ) 13-12-2023 20:38
Quote:
[..]


Je hebt het verkeerd begrepen. Hij bedoeld 4 op 5 biggetjes of 80% 😊
Gepost door: DQMJ op 13-12-2023 20:22

Ik begrijp het maar al te goed, maar bedankt voor de uitleg.
Ik bedoelde met de ironische 7, de geweldige logica die de persoon erboven schreef

Het maakt toch niets uit wat voor een cijfer een spel dient te krijgen met die logica eerder beschreven.
avatar van Phoenix
Phoenix ( 69 ) 14-12-2023 03:27
Pokémon (Red/Gresn) is uit 1996 waarbij de eerste DQ Monsters verscheen in 1998, uitgebracht dat is dus twee jaar na Pokémon. Dat lijkt mij geen toeval toch?
avatar van MaryAnn
MaryAnn ( 1819   2) 14-12-2023 07:09
Wat maakt iedereen een probleem over die Pokemon/persona opmerking? De reviewer beweert toch ook niet dat Dragon Quest gebaseerd is op Pokemon? Alleen dat als je het ene leuk vindt, je het andere waarschijnlijk ook vindt.
En jongens, je hoeft de review niet te lezen en te reageren. Het blijft inherent iemands mening, en joh, meningen kunnen nog wel eens verschillen. Ik vind er niks incorrects in staan en het is duidelijk waar de reviewer zijn biggetjes op baseert.
avatar van DQMJ
DQMJ ( 20509   183) 14-12-2023 07:13
Quote:
Pokémon (Red/Gresn) is uit 1996 waarbij de eerste DQ Monsters verscheen in 1998, uitgebracht dat is dus twee jaar na Pokémon. Dat lijkt mij geen toeval toch?
Gepost door: Phoenix op 14-12-2023 03:27

en.m.wikipedia.org

Dragon Quest V : September 1992.

"The title introduced a gameplay dynamic in which monsters from random encounters may offer to join the player's party. This concept was used in later Dragon Quest games, as well as in the Dragon Quest Monsters series as the primary way to form a party. The game's monster-collecting concept had been used before in the Megami Tensei series and appeared in many later franchises such as Pokémon, Digimon and Dokapon.[
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2550   2) 14-12-2023 12:32
Quote:
De graphische beperking is de switch
Gepost door: Huntingmoon op 12-12-2023 21:41
Nee, de grafische beperking is een keuze van Square Enix.
avatar van Phoenix
Phoenix ( 69 ) 15-12-2023 00:12
Quote:
[..]


en.m.wikipedia.org

Dragon Quest V : September 1992.

"The title introduced a gameplay dynamic in which monsters from random encounters may offer to join the player's party. This concept was used in later Dragon Quest games, as well as in the Dragon Quest Monsters series as the primary way to form a party. The game's monster-collecting concept had been used before in the Megami Tensei series and appeared in many later franchises such as Pokémon, Digimon and Dokapon.[

Gepost door: DQMJ op 14-12-2023 07:13

Weer wat geleerd, wist niet dat de monster mechanic al in eerdere DQ games opdook!

Ik vond ook dit nog!

Quote:
The concept of trading Pokémon was inspired by a frustrating experience Tajiri had while playing Dragon Quest II: Luminaries of the Legendary Line. Tajiri was attempting to obtain an item that could only be obtained by a rare drop from an enemy, but he was not able to acquire it. Ken Sugimori was also playing Dragon Quest II at the time and was able to acquire two of the rare item. Wishing to obtain Sugimori's extra copy, Tajiri attempted to figure out if it was possible to trade items between games, but realized this was not possible on the Famicom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pok%C3%A9mon_Red,_Blue,_and_Yellow#Development
avatar van Remedy
Remedy ( 1300   2) 17-12-2023 06:33
Thanks voor de review!

Quote:
"Maar zoals heel het westen haat iedereen turn based rpgs.Gepost door: Huntingmoon op 12-12-2023 21:41

Niet echt mee eens, want ik vind het een generatie dingetje. Mijn generatie (+- 40jaar) Westerse gamers zijn op gegroeid met turnbased rpg. Uit mijn ervaring vinden wij de live action play, of hoe je het ook noemt, juist helemaal niks. Het was ook een hele heisa toen final fantasy afstapte van turn based.