Overpass (PS4)
40 100 1

Review Overpass (PS4)

Hier bij Budgetgaming zetten we onze naam in een spreadsheetbestand bij de games die we interessant vinden om eventueel te recenseren. Mijn naam stond bij Overpass omdat ik al graag eens digitaal over onverharde wegen scheur met alles wat wielen heeft. Maar dat deze game van het Zweedse Zordix Racing zo extreem was dat zelfs bij de tutorial de moed al even in mijn schoenen zakte, had ik vooraf niet verwacht…

Quad Stranding
Overpass jaagt z’n spelers namelijk in quads en buggy’s van fabrikanten als Yamaha en Suzuki over een veertigtal parkoersen in een handvol verschillende ruige omgevingen waar je al goed gek voor moet zijn om daar in werkelijkheid een voertuig over te sturen. De game telt twee bikkelharde disciplines waarin de deelnemers onder tijdsdruk met hun vierwieler een strijd voeren met natuurlijke hindernissen als extreem steile hellingen, diepe modderstroken en rotsblokken. In Obstacle Course komen daar nog verplichte kunstmatig aangelegde obstakels bovenop zodat je ook half in de grond begraven rioolbuizen, hoog opgestapelde boomstammen, wipplanken en vervelend gestapelde banden moet bedwingen. In de tweede discipline, Hill Climb, is er minder sprake van een afgelijnde route en moet je meer zelf je weg zoeken over het extreem steile en bovendien enorm uitdagende terrein om zo snel mogelijk de top te bereiken.

Het gaspedaal zonder nadenken ingedrukt houden zit er dus niet in. Door de obstakelrijke parkoersen vereist Overpass simpelweg een andere ingesteldheid en rijtechniek om iedere hindernis te overwinnen. Het is veel belangrijker om het terrein te leren lezen en zorgvuldig je route te kiezen zodat je zeer voorzichtig – en de moeilijkste obstakels het liefst met één wiel tegelijk om zo min mogelijk schade op te lopen – je offroad machine over de hindernissen stuurt, terwijl je tegelijkertijd toch genoeg momentum behoudt om de daaropvolgende verticale helling te overwinnen. Je kunt on the go wisselen tussen een twee- en vierwielaandrijving, maar ook een differentieel slot die dan wel de draaicirkel aanzienlijk vermindert maar gelijktijdig enkel de wielen aanstuurt die een raakvlak hebben. Een noodzakelijk iets om sommige struikelblokken te overmeesteren of onze buggy tussen grillige rotspartijen te wringen.

Bikkelhard
Het bedwingen van de obstakelrijke circuits of steile beklimmingen is, zoals ik in mijn inleiding al min of meer prijsgeef, gewoon verschrikkelijk moeilijk. Door de realistische physics waarop dit spel drijft, wordt zelfs het kleinste foutje genadeloos afgestraft. Het aantal keren dat ik mijn buggy over de kop liet gaan per circuit kon ik simpelweg niet bijhouden. Ik hoef er ook niet om te liegen, maar ik had ontelbare pogingen nodig om sommige hindernissen goed te leren kennen en te overwinnen, om dan dikwijls meteen vast te lopen op de volgende. Gelukkig is er een knop om je UTV of ATV te resetten en het meteen opnieuw te proberen, maar je verspilt sowieso kostbare seconden voor de eindoverwinning. Bij het terugplaatsen op de track liep het af en toe wel behoorlijk fout: heel vaak op een plaats waar ik sowieso nooit genoeg vaart kon maken om de helling weer op te komen, maar soms zat ik ook in een vervelende loop waardoor ik meteen na het resetten terug op mijn zij kantelde waardoor er niets anders opzat dan volledig opnieuw te beginnen. Erg frustrerend! Overpass heeft sowieso al een hoog trial & error-gehalte en – eerlijk is eerlijk – ik vond de veeleisende gameplay simpelweg niet leuk genoeg om veel moeite te doen om de tracks echt goed te leren kennen.

Sober
Stap bij het begin meteen in de sobere carrièremodus en je knalt frontaal tegen die enorm hoge leercurve aan. Je kiest wedstrijden via een wat ongebruikelijke vertakkingsstructuur en wordt zonder enige voorkennis op de tracks gedropt, waardoor je eerst nog moet uitzoeken hoe je überhaupt aan de finish geraakt. Een oefenronde zonder tijdsdruk had hier dus zeker niet misstaan om de frustratie te beperken. Nu is het eigenlijk beter om eerst de veertigtal banen aan te leren in de andere spelmodi alvorens je in de carrière naar de top te leiden. Wie zin heeft in een snelle race of custom challenge, kan in die respectievelijke modi terecht. Daarnaast kan je het zowel online als in split-screen of hot seat tegen andere spelers opnemen. Toch blijft de carrière de hoofdbrok van de game. Door goed te presteren en een plaatsje in de top 3 van elke race te veroveren, speel je steeds nieuwe upgrades of offroad racemachines vrij. Je krijgt sponsorcontracten aangeboden, kunt weddenschappen aangaan met andere spelers en nieuwe uitrusting vrijspelen. Enfin, allemaal bekende kost voor al wie al eerder een racegame gespeeld heeft.

Je merkt trouwens aan alles dat Overpass met een lager budget is gemaakt, al wordt het spel wel als full priced titel verkocht. Visueel behoorlijk, zonder echt op te vallen, met uitdagende tracks in een grote verscheidenheid aan goed uitziende omgevingen zoals bergpassen en jungles, maar ook wel met serieuze screen tearing-problemen. Met een leuk klinkende en bij de game passende song in de menu’s die werkelijk op repeat staat, terwijl je in-game ook al voortdurend een monotoon bromgeluid moet aanhoren.

Overpass vertrekt van een interessant en uniek concept, maar het potentieel wordt voor mij tenietgedaan door de bikkelharde gameplay en een leercurve die nog steiler is dan de steilste beklimming in de game en die mij regelmatig mijn eerste grijze haren bezorgde. Niets dan lof voor de realistische physics waarop deze game drijft, maar ik vond het simpelweg niet zo’n plezierige game om te spelen, waardoor ik denk dat Overpass vermoedelijk alleen een niche publiek zal aanspreken.

Deze review is geschreven door Davy De Rauw

Aantal keer bekeken: 4108

Laagste 3 prijzen voor Overpass (PS4)