Spongebob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated (PS4)
70 100 1

Review Spongebob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated (PS4)

Er zijn door de jaren heen behoorlijk wat spellen rondom SpongeBob Squarepants uitgebracht. Helaas waren deze niet altijd om over naar huis te schrijven, zoals het licentiegames vaak betaamt, maar Battle for Bikini Bottom is altijd een soort ‘hidden gem’ geweest. Zeventien jaar na dato heeft uitgever THQ Nordiq besloten deze titel in een nieuw jasje te steken. Wij hebben ‘m alvast mogen spelen.

Battle for Bikini Bottom - Rehydrated is een complete remake van het origineel. Echt alles is van een frisse lik verf voorzien door ontwikkelaar Purple Lamp Studios. Van de graphics en het verhaal tot de muziek en zelfs de gameplay is op de schop genomen. Hiervoor hebben ze de hulp ingeschakeld van speedrunner SHiFT die het wereldrecord van de originele game op z’n naam heeft staan. Battle for Bikini Bottom lijkt dus in goede handen te zijn.

Robots en magische schelpen
Het is weer eens onrustig in Bikini Bottom. Plankton heeft namelijk weer een plannetje gesmeed om het recept van de fameuze krabburger in handen te krijgen. Met zijn nieuwe Duplicatron 3000 creëert hij een leger robots om de Crusty Krab te infiltreren, maar helaas is Plankton vergeten om de hendel over te halen van ‘niet gehoorzamen’ naar ‘gehoorzamen’, met alle gevolgen van dien. Dit alles wordt verpakt op een manier waarop dat alleen kan in SpongeBob, met Patrick die bij de bekende magische schelp wenst dat hij een keer met echte robots kon spelen. Aan jou de taak om als SpongeBob, Patrick en Sandy Bikini Bottom te bevrijden van deze robots.

Genoeg te vinden
Deze SpongeBob-titel is een echte ‘collect-a-thon’ platformer, vergelijkbaar met een Super Mario of Banjo-Kazooie. Dat wil zeggen dat de wereld verdeeld is in een aantal levels waar je in dit geval gouden spatels verzamelt. Hoe meer gouden spatels, hoe meer levels je kunt openen en je zo een weg naar de eindbaas toe kunt banen en zo hopelijk een stokje te steken voor de plannen van Planktons kwade robotleger. Ook ligt er een groot aantal sokken en andere gekke dingen, zoals gouden onderbroeken, verspreid door de levels. Er is dus genoeg te vinden en op verkenning uitgaan wordt zeker beloond.

Niet altijd verbeterd
Hoewel de gameplay hier en daar wel wat aangepast is, voelt het grotendeels nog aan als vanouds en dat is in een geval als dit zeker positief. Voor mensen die bekend zijn met het spel zal de game dus vertrouwd aanvoelen, en stukken die vroeger niet zo fijn speelden, zoals SpongeBob in balvorm, voelen nu beter dan ooit. Ieder speelbaar personage heeft z’n eigen eigenschappen. Zo kun je met Sandy lang in de lucht blijven hangen door met je lasso te slingeren en kan Patrick zware objecten zoals watermeloenen sjouwen en gooien. De combat in deze remake is sneller, de personages voelen zwaarder aan en het surfen in de glijbaan levels gaat ook een stuk sneller. Toch is niet alles verbeterd. Zo voelt het slingeren met Sandy aan Texas-vormige objecten in de lucht erg houterig waardoor je regelmatig misspringt. Ook voelt het level design regelmatig erg verouderd aan, omdat Purple Labs hier buiten de graphics om vrijwel niks aan heeft veranderd. Dit is fijn voor fans van het origineel en de eerdergenoemde speedrunners, maar nieuwe spelers zullen regelmatig blijven hangen achter onzichtbare muren of het level uit gesleept worden door een gigantische hand omdat ze ergens naar toe lopen waar je niet mag komen.

Mooier dan ooit
SpongeBob-games hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Grafisch heeft Battle for Bikini Bottom in deze Rehydrated-versie dan ook een flinke opknapbeurt gehad. Het spel ziet er echt heel leuk en kleurrijk uit en bijvoorbeeld gras is nu ook echt gras in plaats van een platte groene textuur op de grond. Dit komt het spel echt ten goede, aangezien het origineel op momenten echt een hele ‘on-SpongeBobiaans’ grauwe boel was wat bijvoorbeeld van het Kelp Forest een lelijke donkere plek maakte die niet leuk was om in rond te lopen. Dat is nu dus gelukkig verleden tijd. Ook hebben de personages een hele hoop nieuwe animaties en gezichtsuitdrukkingen gekregen, die vooral tijdens de cutscenes goed naar voren komen. Wij hebben het spel getest op een PS4 Pro waar de game vrij consistent de zestig frames per seconde aanhoudt, wat bij een platformer als deze een erg welkome framerate is die voor een soepele spelervaring zorgt. De Nintendo Switch-versie heeft het helaas wat zwaarder te verduren waardoor de framerate daar een stuk onstabieler is en helaas rond de veertig frames per seconde schommelt.

Moderne muziek en missende stemmen
Waar de eerdere SpongeBob-seizoenen in verband met budgetrestricties voornamelijk gebruik maakten van rechtenvrije muziek had Battle for Bikini Bottom een volledig eigen soundtrack. De muziek was zeventien jaar geleden oorspronkelijk in mono, wat wil zeggen dat het uit slechts één audiokanaal bestond. In Rehydrated hebben ze deze muziek geremastered naar stereoversies, echter pakt dit helaas niet altijd even goed uit. In 2009 is Battle for Bikini Bottom’s muziek namelijk gebruikt in een ander spel; SpongeBob’s Truth or Square, waar gebruik gemaakt werd van de oorspronkelijke stereoversies van deze nummers en die klinken veel beter. Waarom ontwikkelaar Purple Lamp Studios niet van deze masters gebruik gemaakt heeft en gekozen heeft om eigen remasters te maken is ons een raadsel.

Een ander minpuntje op audiogebied is de voice acting. Hoewel bijna de hele originele cast z’n opwachting maakt en SpongeBob, Patrick, Sandy, Squidward, Plankton et cetera allemaal van hun echte stemmen zijn voorzien is voor Mr. Krabs, Bubble Buddy en Mermaid Man helaas niet de originele stemacteur gebruikt. Dat was zeventien jaar geleden al zo en daar hebben ze nu niks aan veranderd. Ook hoor je tijdens het spelen SpongeBob, Sandy en Patrick regelmatig dezelfde zinnen zeggen en grappen maken. Wel is er een groot aantal nieuwe talen toegevoegd, zowel qua stemmen als ondertiteling, echter is Nederlands in beide opties niet terug te vinden. Een kind dat geen Engels kan zal dus zelfs niet bij de ondertiteling terecht kunnen voor een vertaling.

Ongebruikte content

Speciaal voor deze Rehydrated-versie heeft ontwikkelaar Purple Labs ongebruikte content van zeventien jaar geleden uitgewerkt. Omdat ze de inhoud van het originele spel niet in de weg wilden zitten hebben ze deze content verwerkt in een gloednieuwe multiplayer-modus. Een van de meest bekende voorbeelden is een robot-Squidward eindbaas die je nu dus samen met een vriend of vriendin te lijf kunt gaan. Deze multiplayer horde mode, waarin je het als je favoriete personage zo lang mogelijk uit moet houden, is zowel lokaal als online te spelen. Echter konden wij voor deze review de multiplayer-modus enkel lokaal testen. Dit verliep gelukkig zonder problemen. Hoewel deze multiplayer-modus een leuke extra is en het erg tof is om te zien hoe ze ideeën van jaren geleden toch nog gebruikt hebben in een spel, is dit waarschijnlijk niet iets wat door veel mensen vaak gespeeld zal gaan worden. Wij hadden dan ook liever gezien dat Purple Labs Studios deze content gebruikt had voor een nieuwe SpongeBob-game, of toch verweven had in het verhaal.

Niet perfect, maar erg leuk
Hoewel Rehydrated niet perfect is zijn wij toch erg blij met deze remake van Battle for Bikini Bottom. Door de vele easter eggs die nostalgie opwekken en zelfs verwijzingen naar moderne SpongeBob-memes voelt dit echt als een frisse take op een toch wel iconische platformer van de zesde consolegeneratie. Het spel kan op momenten vrij moeilijk zijn, maar mocht je iets niet kunnen halen dan kun je altijd de spatel overslaan en alsnog het spel uitspelen. Daardoor is Battle for Bikini Bottom - Rehydrated dus uiterst geschikt voor zowel jonge kids als SpongeBob-fans van het eerste uur. Als het spel dan ook nog in de schappen komt met een adviesprijs van minder dan dertig euro kun je de game als platform- of SpongeBob-liefhebber echt niet laten liggen.

SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated is precies geworden wat het moet zijn. Een trouwe remake van een oude klassieker die toch genoeg nieuws met zich meebrengt. Hier en daar maakt het spel een paar misstappen, waaronder het ontbreken van een Nederlands audiospoor, maar deze zijn vooral toe te wijzen aan het zeventien-jaar-oude skelet waar deze game gebruik van maakt. De humor en verwijzingen die vooral afkomstig zijn uit de eerste drie seizoenen van de serie maken van Battle for Bikini Bottom - Rehydrated een unieke platform-ervaring die zowel fans van SpongeBob als van platformgames niet mogen missen.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 6487

Laagste 3 prijzen voor Spongebob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated (PS4)