Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 Gaming Headset - Xbox - Zwart (XboxOne)
80 100 1

Review Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 Gaming Headset - Xbox - Zwart (XboxOne)

Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal uren dat ik wekelijks online gamend met mijn vrienden doorbreng behoorlijk gestegen. Met name Call of Duty: Warzone is daarbij een sterkhouder. En wil je daar als team een beetje competitief bezig zijn, is een goede headset natuurlijk een must. Met de komst van de next-gen generatie zie je dat fabrikanten hierop inspringen door nieuwe headsets op de markt te brengen. Zo ook Turtle Beach, die eind vorig jaar met de Stealth 700 Gen 2 headset voor Xbox Series X en One kwamen; een next-gen upgrade in de succesvolle Stealth-serie. Of mijn kill/death ratio hierdoor met sprongen is gestegen? Je leest het in de review.

Strak
De Stealth 700 Gen 2 is een draadloze headset van 385 gram en batterijduur van 20 uur, die in een Xbox- of PlayStation-variant te koop is. Visueel zijn ze gelijk, maar ze zijn niet multiplatform te gebruiken. De Xbox-versie ondersteunt Windows 10-pc’s met het Wireless Xbox logo (anders heb je een speciale dongel nodig) en de PlayStation-versie, die standaard een USB-dongel bevat, de Nintendo Switch in gedockte modus. Ik zal me hier verder beperken tot mijn bevindingen met de Xbox-versie. Het eerst dat opvalt na het uitpakken van de Stealth 700 Gen 2 is zijn strakke uiterlijk. Waar veel gaming-headsets met nogal wat visuele toeters en bellen worden uitgerust, is de Stealth 700 Gen 2 geheel zwart met enkele zilveren accenten. Persoonlijk vind ik dat mooi passen bij het uiterlijk van mijn Series X, dus het gemis aan kleurtjes en lampjes vind ik geen probleem. De grote, stevige plastic oorschelpen zitten vast aan een met metaal versterkte hoofdband, die redelijk flexibel en goed verstelbaar is. Ondanks dat de headset in eerste instantie behoorlijk strak op mijn hoofd voelde, had ik na een eerste speelsessie toch al snel een comfortabele stand gevonden. Aangezien ik mezelf tot een persoon met een gemiddelde hoofdomvang schaar – familieleden en vrienden kunnen hun bezwaar in de reacties achterlaten – vraag ik me wel af of iemand met een groter hoofd toch last kan krijgen van druk bij de oren.

De ruime oorkussens zijn voorzien van zacht memory foam gecombineerd met een laag verkoelende gel met aan de buitenkant een kunstleren afwerking. Hierdoor is het draagcomfort prima en heb je ook na urenlange speelsessies weinig last van oververhitte oren. Voor brildragers is er ook goed nieuws. Naast het feit dat de headset voor mij als sporadische brildrager – ik draag meestal lenzen – meteen al prima aanvoelde, heb je ook de mogelijkheid om de oorkussens los te maken om een aanpassingslipje te verstellen waarmee het draagcomfort voor gamers met bril nog beter wordt.

hAppklaar
Het koppelen van de Stealth 700 Gen 2 is erg simpel. Net als bij een controller koppel je de headset binnen een paar seconden aan je Xbox middels de verbindingsknop. Vervolgens heb je de mogelijkheid om via de Turtle Beach audio hub-app een aantal zaken in te stellen (tip: update de headset wel eerst even door ‘m aan een pc te koppelen) en andere functies toewijzen aan het onderste volumewiel en de mode-knop op de headset. Het bovenste volumewiel regelt logischerwijs het standaardvolume van de headset. Net zo makkelijk als je de headset aan de Xbox koppelt, doe je dit via bluetooth ook aan je mobiele telefoon. Zo kun je behalve de app gebruiken, ook telefoontjes aannemen tijdens het gamen of stiekem je favoriete muziek beluisteren – bijvoorbeeld de vrolijke klanken van K3 voor de liefhebber – tijdens het neerknallen van vijanden.

Sounds like a plan
Een van de belangrijkste eigenschappen van een headset is natuurlijk de geluidskwaliteit. De Xbox-variant knalt virtueel 7.1 surround geluid via Windows Sonic door de 50-mm speakers, waarbij vooral het stevige basgeluid en de heldere hoge klanken opvallen. Het geheel levert een goed uitgebalanceerd resultaat waarmee ook films en muziek prima door je oren klinken. Tijdens het gamen valt de stevige bas wederom op – ik houd er persoonlijk wel van – en zorgt de rest van de heldere audio voor een precieze geluidservaring. In shooters natuurlijk een must, want of een vijand nou van rechtsachter komt of toch iets meer van links kan het verschil tussen een kill of een death betekenen. Wil je zelfs nóg meer horen van de omgeving, dan kun je de zogenaamde Superhuman Hearing-modus aanzetten. Hiermee verdwijnen veel van de bastonen waardoor je het openen van deuren, herladen van wapens of plaatsen van C4 nog beter hoort dan anders. Ik moest er behoorlijk aan wennen en uiteindelijk lag mijn voorkeur meestal toch bij de “gewone” ervaring. Het is echter wel een interessante toevoeging, die misschien enige gewenningstijd kost.

De microfoon, die je ingeklapt in de linker oorschelp vindt, geeft ook prima geluid. Mijn medegamers in de party konden me altijd helder en goed verstaan, al heb ik wel ervaren dat de microfoon nog redelijk veel achtergrondgeluid oppikt. Kinderen die op de achtergrond spelen of iemand die iets tegen me zei, konden soms ook door mijn vrienden gehoord worden. Overigens kun je altijd even snel de microfoon muten door ‘m weer terug te klappen in de headset.

De Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 is een uitstekende headset met een kenmerkende sound die mij prima ligt. Lekker muziek luisteren tijdens het thuiswerken of een film kijken ’s avonds op de bank, maar bovenal intens gamen waarbij de lokalisatie van geluiden nauwkeurig en helder is. De headset ziet er strak uit en vormt zich al snel prima naar je hoofd (houd wel in je achter(grote)hoofd dat de headset voor gamers met een wat groter hoofd wellicht iets té strak is). Ook de app levert een fijne toevoeging aan de functionaliteit van de headset en de microfoon levert prima geluid om te gamen met vrienden. Het soms oppikken van omgevingsgeluid doet daar weinig aan af, maar is wel iets om rekening mee te houden. De batterijduur van ruim 20 uur is uitstekend te noemen, waardoor je zonder problemen dagenlang probleemloos kunt gamen om uiteindelijk toch die k/d ratio met een tiende punt omhoog te krijgen. Voor de gamer die op zoek is naar een prima, cleane headset voor een midrange prijs (net geen €150) is de Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 een absolute aanrader.

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Aantal keer bekeken: 4762

Laagste 1 prijzen voor Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 Gaming Headset - Xbox - Zwart (XboxOne)