Dakar 18 (PS4)
57 100 1

Review Dakar 18 (PS4)

Elke januari vindt de Dakar Rally plaats. Een waar spektakel én vooral ook een uitputtingsslag voor mens en machine. Dit jaar verschijnt er voor het eerst een game rondom deze rally. Vanwege de lancering van Dakar 18 werden we door uitgever Koch Media uitgenodigd voor een event waarbij de broers Tim en Tom Coronel ons meenamen in hun Dakar-avonturen. Ze wisten op een prachtige manier te vertellen hoe moeilijk de Dakar Rally is, maar ook dat het een fantastisch avontuur is. Een avontuur vol met sportiviteit, doorzetten, samenwerken en niet opgeven. Toen ik aan de slag mocht met het review-exemplaar van Dakar 18 hoopte ik dat de game me ook een beetje van deze beleving zou gaan geven.

Geen makkelijke game
Laat ik meteen maar zeggen dat Dakar 18 geen makkelijke game is om even op te pakken. Gelukkig weet de game dat zelf ook, want elke keer dat de game denkt dat je het te moeilijk maakt krijg je een waarschuwing in beeld: "Weet je wel zeker dat je de tutorial over wilt slaan?", "Zou je niet liever eerst op de laagste moeilijkheidsgraad beginnen?", "Een motor is niet aan te raden, want dan heb je geen navigator die je de weg wijst!" Dit is geen game voor beginnende racers, net zoals Dakar geen rally is voor startende coureurs. Ik kan ook bevestigen dat het geen overbodige luxe is om de tutorial en trainingen te doen voordat je aan het echte werk gaat beginnen. Dit is namelijk een bijzonder pittige game waarbij je niet constant aan het handje wordt gehouden. Net als in de echte rally werk je met een 'roadbook' waarin de route is uitgeschreven, er is geen grote pijl in beeld die zegt welke kant je op moet. In de laagste moeilijkheidsgraad word je gelukkig wel geholpen met een kleine indicator bovenaan het scherm die je de weg wijst, maar als je de game iets moeilijker zet dan zal die verdwijnen en is het zaak om goed het roadbook in de gaten te houden.

Mag het wat zachter?

Het is vrij ingewikkeld om tegelijk het roadbook te lezen en te zorgen dat je jouw bolide niet met vliegende vaart van een zandduin lanceert. Vandaar dat de game adviseert om eerst een klasse te kiezen waarbij een navigator de instructies in je oor schreeuwt. Dus kies je voor een vrachtwagen, een auto of een SxS (een soort buggy). Dat schreeuwen mag je ook best letterlijk nemen, want bij elke hobbel of kuil krijg je naar je oren geslingerd dat het toch wel de bedoeling is om de wagen heel aan de finish te krijgen. En als je na een checkpoint niet snel genoeg het stuur omgooit om naar het volgende punt te rijden dan begint hij ook meteen te roepen dat je toch echt de verkeerde kant op rijdt. Bedenk je dat een vrachtwagen best een grote draaicirkel heeft en je kan je voorstellen dat dit regelmatig gebeurt tijdens het rijden. De navigator begint dan ook heel snel behoorlijk op je zenuwen te werken, maar doordat hij toch ook wel goede aanwijzingen geeft is uitschakelen van het geluid ook geen optie. Hopelijk kunnen ze met een update de navigator instructies geven om alleen nog maar aanwijzingen over de route naar je te gillen.

Verdwalen in de woestijn
Raak je toch verdwaald in de immense woestijnen van Zuid-Amerika dan valt op hoe groot het speelveld wel niet is. Het is echt indrukwekkend om te merken dat je werkelijk overal heen kan rijden. Zie je in de verte een berg, dan sta je vaak binnen enkele minuten al aan de voet van die berg. Technisch gezien is dit best een knap staaltje werk, maar het is tegelijk ook duidelijk te zien dat de ontwikkelaar daarmee op het vlak van de graphics flinke concessies heeft moeten doen. Ik speelde de game op een PlayStation 4 en zag bijvoorbeeld regelmatig textures die nog ingeladen werden. Het ergste is echter wel de pop-up in de game. Ben je lekker onderweg zie je voor je neus ineens een palmboom of een andere racewagen in het speelveld verschijnen. En als je op een asfaltweg rijdt (die zijn er ook in de woestijn) dan zie je zelfs de strepen voor je op de weg verspringen naar de high-res versies. Natuurlijk, met zo'n grote oneindige spelwereld is het onmogelijk om de lat qua graphics heel hoog te leggen, maar ik had liever gezien dat ze hier iets meer balans in hadden gevonden.

Waar is de balans?
De balans is ook een beetje zoek in de gameplay van Dakar 18. Zo kreeg ik het gewoon niet voor elkaar om met de racewagens fatsoenlijk door de duinen te rijden. Op het moment dat je een beetje vaart hebt en een kleine stuurbeweging maakt, glij je ineens zijwaarts door het zand. Met de vrachtwagen- en SxS-klasses gaat dat gelukkig een stuk beter en dus heb ik daar de meeste tijd mee gereden. Vrachtwagens zijn een stuk logger en sturen daardoor rustiger, terwijl de SxS buggies heel soepel door het zand bewegen én goed bestuurbaar blijven. Dat heb je wel nodig als je door de hobbelige woestijn aan het rijden bent, waarbij je regelmatig niet kan zien wat je aan de andere kant van de heuvel zal tegenkomen. Een sprong of botsing is snel gemaakt, maar het is niet te voorspellen hoeveel schade dit zal doen aan de auto. De ene keer lijkt een gigantische sprong geen impact te hebben, terwijl het volgende moment een botsing tegen een verkeersbord einde oefening is. Sowieso ontbreekt er een grafisch schademodel, dus moet je het doen met de statistieken van de verschillende onderdelen van de wagen.  Dus beter zorg je ervoor dat je controle hebt en dat je het op de juiste momenten even voorzichtig aan doet. De Dakar Rally, het hoofddeel van de game, kent namelijk stages waarbij je met gemak een uur onderweg bent. Het is zonde als je dan halverwege door een onoplettendheid je wagen in puin rijdt en vanaf het laatste checkpoint opnieuw moet beginnen.

Geen sfeer
In de Dakar Rally draait het niet alleen om winnen, maar misschien nog wel meer om het halen van de eindstreep. De Dakar staat erom bekend dat deelnemers gestrande compagnons onderweg helpen, maar in de game is hier heel weinig van te zien. In de eerste tutorial krijg je de kans om uit je auto te stappen en met een sleepkabel een andere wagen uit het mulle zand te trekken, maar daar houdt het dan ook wel mee op. In de singleplayer heb ik geen enkele coureur in moeilijkheden gezien, maar ook in de split-screen-modus was dit niet te gebruiken. Het is leuk dat je uit je wagen kan stappen en zelfs een schep in je hand mag nemen, maar als je daar vervolgens niks mee kan doen dan is het toch vrij zinloos. Zelfs als je net je vrachtwagen bovenop de punt van een duin hebt geparkeerd. Daar komt bij dat je tussen de races door nooit daadwerkelijk in het bivak aanwezig bent. Dat is de plek waar de wagens tussen de rally's weer opgelapt worden en waar de coureurs nog wat uitrusten. Het repareren is nu niet meer dan een druk op de knop in een venster in het laadscherm. Alles bij elkaar een gemiste kans, want de Dakar is zoveel meer dan zo snel mogelijk de finish halen aan de andere kant van de woestijn.

Na jaren de Dakar Rally via de televisie gevolgd te hebben, vond ik het fantastisch om dit ook in een gamevariant te kunnen gaan beleven. Helaas ben ik toch behoorlijk teleurgesteld door Dakar 18. De immense spelwereld is letterlijk een zandbak waar je helemaal los kan gaan en waarbij je een idee krijgt hoe moeilijk het is om te navigeren en racen door zo'n oneindig landschap. Het ontbreken van die Dakarbeleving zorgt er echter voor dat het heel snel gaat vervelen. Ik kan deze titel dan ook niet aanraden om in huis te halen. Wel denk ik dat met Dakar 18 een technisch fundament is gelegd waar de ontwikkelaar volgend jaar hopelijk een goede Dakargame op kan bouwen.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland

Oordeel Dakar 18 (PS4)

• Graphics 55