Disgaea 5 Complete (Switch)
81 100 1

Review Disgaea 5 Complete (Switch)

Disgaea is niet meer weg te denken uit de strategische RPG-wereld. Sinds het debuut op de PlayStation 2 in 2003, zijn we inmiddels alweer bij het vijfde deel aanbeland. Op een verdwaalde port van het eerste deel op de Nintendo DS na, is Disgaea alleen op PlayStation consoles en handhelds verschenen. Met de release van Disgaea 5 Complete op de Nintendo Switch, komt hier eindelijk verandering in. Tijd voor een compleet nieuw publiek om kennis te maken met de onderbroekenlol en statistische pornografie van de Netherworld.

Duizelende statistieken
Statistische pornografie? Jazeker! Zoals de Disgaea-kenners wel weten, biedt Disgaea 5 Complete vele pagina’s statistieken om geduldig door te werken. Deze zijn gevuld met informatie over skills, resistances, aptitudes, evilities, masteries, innocents, items, equipment, squads en nog veel meer. Er zijn zoveel systemen aan het werk, dat Disgaea-maagden moeten oppassen om door de brandgevaarlijke Netherworld-bomen het bos niet meer te zien. Als ervaringsdeskundige die na de eerste Disgaea geen kans meer zag de serie te spelen, kan ik hierover meepraten.

Toch viel het me uiteindelijk erg mee. Er zijn inderdaad heel veel verschillende aspecten die samen de gameplay en wereld van Disgaea vormen, maar als je jezelf ervoor openstelt en er gewoon induikt, wijst alles zich vanzelf. Dat komt doordat het uiteindelijk om één ding gaat: je characters, hun stats en hun equipment. Elk systeem werkt hier op zijn eigen manier naartoe. Daarom hoef je ook niet overal volledig in te duiken. Om de game uit te spelen is dat vaak ook helemaal niet nodig. Veel van de grootste uitdagingen komen in Disgaea 5 Complete pas aan het licht nadat je het hoofdverhaal hebt doorgespeeld.

Een groot deel van de stats is hier te vinden. En D5:C heeft ook een geinige willekeurige namen generator.

Onderbroekenlol en incompetentie

Dat is trouwens absoluut geen straf. De vaak absurde dialogen (met de optie voor Engelse of - voor de puristen - Japanse voice-over) houden de aandacht prima vast. Bij de personages zijn alle mogelijke stereotypen vertegenwoordigd: domme spierbundels die over zichzelf praten in de derde persoon, arrogante meesteressen die denken dat alle mannelijke demonen aan hun voeten zwijmelen en de stoere demon van weinig woorden. Natuurlijk mogen ook de Prinnies niet ontbreken, op pinguïns lijkende monsters die hun meester onvoorwaardelijk dienen en achter iedere zin ‘dood’ (spreek uit: dude) zeggen, dood.

Ondanks alles is het verhaal uiteindelijk samen te vatten tot één zin: wraak nemen op de slechte demon Void Dark, omdat demon overlord Seraphina tegen haar wil aan hem zou worden uitgehuwelijkt. En oh ja, ook omdat hij de hele Netherworld wil veroveren. Ondanks dat dit nog geen bierviltje vult, is de uitwerking mij goed bevallen. Als je tenminste openstaat voor de nodige flauwe dialogen. Gelukkig is de balans tussen verhaal en gameplay goed bewaakt. Dialogen duren nooit te lang en als je er helemaal geen zin in hebt, dan valt het allemaal gemakkelijk te skippen.

Prinnies hebben werkelijk alles voor je over, dood.

Echt ‘Complete’

Na het hoofdverhaal kom je op het punt dat de Complete subtitel zijn naam echt eer aan gaat doen. Disgaea 5 Complete komt gebundeld met een waslijst aan DLC, voor een groot deel gerelateerd aan eerdere Disgaea-games. Zo krijg je de beschikking over diverse personages uit eerdere delen en kun je vrij uitgebreide scenario’s met nieuwe maps, personages en vijanden doorspelen. Met als uiteindelijke beloning de mogelijkheid de hoofdpersonen uit die games aan je rooster van vechtersbazen toe te voegen.

Heb je jezelf helemaal verloren in de gameplay van Disgaea, dan wordt het een sport om te gaan ‘stat-maxen’. Het behalen van de hoogste levels voor je characters en items. Items kun je namelijk ook levelen in Disgaea. Er is zelfs een eigen itemwereld voor ingericht, waar je bijna eindeloos in rond kan hangen, je wapens almaar opwaarderend. Gelukkig neemt Disgaea 5 Complete zichzelf ook hierbij niet al te serieus, getuige de ‘cheat shop’. Deze biedt je, mits goedgekeurd door de ‘Strategy Assembly’ (nóg een feature), allerlei hulpmiddelen om je queeste voor het hoogste level een stuk gemakkelijker te maken.

Strategische gevechten
Door alle features zou ik bijna vergeten waar het uiteindelijk echt om draait: de gevechten. Vanuit de hub-wereld selecteer je een map waarop je de strijd aanbindt met de nodige demonische vijanden. Normaal gesproken om het verhaal te vorderen, maar je kan ook reeds voltooide mappen selecteren om een quest te voltooien of natuurlijk te levelen. Eenmaal in een map zie je de voor strategie RPG-veteranen bekende isometrische view met een in vakjes verdeeld veld waar jouw troepen over bewegen.

Succesvolle Disgaea spelers maken statistisch gezien vaker torens…misschien. Het is ook gewoon leuk.

Tijdens gevechten heb je de nodige opties om je vijanden onder de voet te lopen. Soms letterlijk, aangezien het optillen en gooien van units een essentieel onderdeel is van menig strategie. Naast de gebruikelijke opties om aan te vallen, beschikken de diverse units over skills en magie en nog veel meer opties, zoals het gevangennemen van vijanden, stelen, overload skills en meer. Enkele maps zijn zelfs als een soort puzzels, met zogenaamde Geo-panelen. Afhankelijk van de kleuren van panelen en de Geo-stenen die erop liggen, krijgen jouw of vijandelijke units bepaalde voor- of nadelen in het gevecht. Slim gebruik van deze panelen is essentieel voor een winnende strategie.

Switch screen saves the day
Grafisch is Disgaea voor mijn gevoel altijd een beetje in het PS2-tijdperk blijven steken. In de praktijk valt dat ook wel weer mee, maar erg hoogstaand zijn ze niet noemen. Hier wordt Disgaea 5 Complete gered door het heerlijke Switch-scherm, waar tweedimensionale games over het algemeen prachtig op worden weergegeven. Disgaea 5 Complete is hierop geen uitzondering, met zijn combinatie van 2D-sprites en 3D-omgevingen. Op de televisie kreeg ik  soms het idee dat de sprites wat werden uitgerekt, waardoor ze pixelig overkomen. Gelukkig is er een grote kans dat je Disgaea 5 Complete op het Switch-scherm speelt, want het is de perfecte game voor onderweg:  in de trein, bus of achterin de auto. De gemiddelde rit geeft je precies de tijd voor wat aanpassingen en één of twee gevechten voor je bestemming is bereikt.

‘Complete’ je geld waard?
De gameplay van Disgaea zit goed in elkaar. Na vijf delen is het gepolijst tot een heerlijk geheel, dat potentieel honderden uren speelplezier oplevert. Tegelijkertijd is de core gameplay maar weinig veranderd over de jaren, waardoor je zou kunnen zeggen dat je ook met deel drie of vier goed uit de voeten kan; voor een zachter prijsje. Disgaea 5 Complete zit echter wel tot de nok toe volgepakt met features en de draagbaarheid  van de Switch vormt een grote pré. Heb je Disgaea dus nog nooit gespeeld, dan is dit hét moment om in te stappen en een reisje naar de Netherworld te maken, dood.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Disgaea 5 Complete (Switch)

• Replay 95