Go Vacation (Switch)
53 100 1

Review Go Vacation (Switch)

De zomervakantie is begonnen, de temperatuur rijst de pan uit en menig vakantieganger ligt lekker te bakken aan het strand, geniet van de natuur of snuift de lokale cultuur op. Voor mij is de vakantie helaas nog niet begonnen, dus de timing van het review-exemplaar van Go Vacation kwam als geroepen. Een eiland met vier verschillende resorts, waar ook nog eens een totaal verschillend klimaat heerst. Boek mij maar een eersteklas vlucht!

Minigames, minigames, minigames
Go Vacation is overigens geen geheel nieuwe game. Het is een port van de gelijknamige game, die in 2011 voor de Nintendo Wii uitkwam. Destijds werd de game gematigd ontvangen, maar we zijn zeven jaar verder en de ene vakantie is de andere niet. Vandaar dat ik vol goede moed op een virtuele vakantiereis ging naar het pittoreske eiland Kawawii. Stel je voor: je wandelt door het warme zand en ziet in het water een jetski drijven, natuurlijk spring je erop en na een paar verkoelende minuten staat het volgende voertuig alweer op je te wachten; een ruige quad. Het is een korte schets van hoe Go Vacation je het ultieme vakantiegevoel wil geven. En in eerste instantie lijkt dit ook best aardig te lukken. Totdat je bij de kern van de game komt, want het doel van Go Vacation ligt toch vooral in het spelen en voltooien van het ruime aantal minigames. En dat zijn er nogal wat. Meer dan vijftig verschillende minigames laten jou als speler skydiven, paardrijden, skiën, off-road racen, kajakken, tennissen, beachvolleyballen en ga zo nog maar even door.

More is less

Meer dan genoeg lol te beleven dus, zou je denken. Het nadeel is echter, dat het gros van deze minigames ontzettend simplistisch is opgezet en weinig diepgang kent. En als je zou verwachten dat er gekeken is naar sterke soortgelijke broeders – bijvoorbeeld de tennis minigame spiegelen aan Mario Tennis, of de race minigames koppelen aan Mario Kart – kom je bedrogen uit. in het begin is de besturing zelfs vaak beperkt tot maar twee knoppen of matig werkende motion controls. Het zorgt ervoor dat een minigame als beachvolleybal of een willekeurige racegame nooit echt intuïtief wordt. Je hebt wel de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad te verhogen – zowel in de besturing als in de tegenstand – maar een echte uitdaging zal het nooit worden. Het is een gevalletje beter een vogel in de hand, dan tien in de lucht. Mijn gevoel is namelijk dat Bandai Namco zich beter op de helft van de games had kunnen focussen, om daarmee de kwaliteit van de minigames te kunnen waarborgen. Het is niet zo dat je je nooit vermaakt, want ik heb best af en toe lol gehad, maar er had gewoon veel meer ingezeten.

Het échte vakantiegevoel

Gelukkig is er naast de minigames nog veel meer te doen op het eiland. De verschillende resorts zijn namelijk ook gewoon een open speelwereld die je wel uitnodigt om lekker op ontdekkingstocht te gaan. Dat kun je in ieder resort lopend doen, maar ook met vervoersmiddelen die passen bij de omgeving. Met een quad of jetski in het Marine Resort, op de ski’s of sneeuwscooter in het Snow Resort, met de skates ondergebonden in het City Resort of peddelend in de kajak of achterop een paard in het Mountain Resort. Ga op schattenjacht, ga gewoon even lekker zonder wedstrijdelement over een parcours, onderhoud je eigen villa, ontdek allerlei bungeejumplocaties en zo kan ik nog wel even doorgaan. Terwijl de minigames er zonder al te veel inspiratie doorheen gejaagd lijken te zijn, is er met veel meer vakantieliefde gewerkt aan de open wereld zelf.

No Vacation

Maar terwijl je eindelijk een soort van vakantiegevoel begint te krijgen, bedenk je ook al snel dat het eigenlijk niet klopt. Go Vacation zou juist moeten draaien om de vele minigames, die je vol plezier in je eentje of met vrienden speelt. Een leuke partygame op de Switch is tenslotte altijd welkom. Helaas weet de game zich nooit te ontpoppen tot een onvergetelijke vakantiegame. Dat komt grotendeel door de al genoemde tekortkomingen, maar er is meer dat het eindcijfer richting de middelmatigheid duwt. Zo merk je, ondanks het feit dat het een HD port is van een Wii game, dat het dit nog steeds overduidelijk is. Waar de vele ports van Wii U-games de tand des tijds vaak prima hebben overleefd, maakt Go Vacation ook op grafisch vlak weinig indruk. Het feit dat er tijdens de minigames ook nog eens negen van de tien keer geen achtergrondmuziek is, helpt ook niet.
De optelsom blijft gewoon continu hangen in het gebiedje “niet slecht, maar ook zeker niet goed genoeg”.

Go Vacation is  zo’n game die in potentie erg vermakelijk had kunnen zijn. De grote hoeveelheid beperkt uitgewerkt minigames laten echter een behoorlijk matige indruk achter. Gelukkig is er ook zonder de minigames nog genoeg te doen, al is dit natuurlijk niet waarvoor je een dergelijke game in huis haalt. Je zult echt wel af en toe wat lol beleven, maar af en toe is niet iets waaraan je je zuurverdiende vakantiegeld uitgeeft. Want uiteindelijk willen we toch allemaal een legendarische vakantie beleven, vol onvergetelijke ervaringen die je jaren later nog bij het haardvuur zal oprakelen. Go Vacation is echter als die ene vakantie lang geleden, die je eigenlijk al lang vergeten was. Niet slecht genoeg om op af te geven en zeker niet goed genoeg om vaker te willen beleven.

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Oordeel Go Vacation (Switch)

• Graphics 55