Monster 4x4: World Circuit (Wii)
70 100 1

Review Monster 4x4: World Circuit (Wii)

Monster 4x4: World Circuit is één van de meest onder gewaardeerde launchtitels. Je zult nu wel denken dat het lariekoek is, maar lees eerst maar eens snel verder. We kennen allemaal die veel te grote wagens wel met hun nog grotere wielen, een vering waar je u tegen zegt en wieldoppen die nog groter zijn dan een gemiddeld mens. Deze dingen noemen wij terecht al jaren Monster Trucks, want ze zijn groot, lomp en klinken niet altijd even vrolijk. Ubisoft bracht al eens eerder deze game uit op de Xbox en wilde ons Wii spelers eens lekker verwennen met een port van die game. De grootste aanpassing is natuurlijk de besturing, ware het niet dat de Wiimote geïntegreerd is. Wat heeft Ubisoft vanuit Barcelona er van weten te maken?

Ze hebben er een leuk spel van weten te maken. Je hebt keuze uit veertien wagens, die allemaal verschillende eigenschappen hebben. De één is wat sneller, waar de ander een betere handeling kent. Zo heb je zes eigenschappen per auto, waaronder de twee eerder genoemde en Shield (schild), Destruction (vernietiging), Stunt (stunten) en Nitro (extra snelheid). Alle eigenschappen kun je helemaal max out pimpen als je dat wilt. Daar ben je best een lange tijd mee bezig, aangezien alle auto's ook aparte stats hebben. Bij de één heb je zo zijn maximum speed bereikt en bij de ander misschien wel zijn maximum stunt level. Hoe hoger het level, hoe beter je wagen wordt uiteraard. De grootste factor van het pimpen ligt echter bij het aantal punten dat je moet verzamelen door te racen. En dat gaat niet zo gemakkelijk.

In elke race moet je zo hard mogelijk rijden, zoveel mogelijk stunten en alles omver rijden, wat er maar omver te rijden valt. Je snelheid ligt aan het feit hoe de stats van jouw auto zijn. In het begin is alles nog gewoon op normaal niveau, maar naderhand wordt het steeds beter. Stunten doe je door middel van de speciale paarse ramps. Als je hier met een loeiharde vaart over heen gaan, schiet je auto de lucht in en kan je stunten voor je leven. Tenminste, dat is de bedoeling. Het is zeker wel leuk om te doen, maar na een tijdje maak je het jezelf wel heel gemakkelijk. Als je een Samersault wilt uitvoeren, moet je je Wiimote 360° naar voren toe draaien. Toch liever een Anti-Samersault? Dan doe je het tegenovergestelde - draai je Wiimote 360° naar achter. Je kan ook stunten door je Wiimote 360° naar links of rechts te draaien en sommige wagens hebben ook nog een eigen unieke stunt. Zoals de Extinguisher, een brandweer auto; deze kan rechtop in de lucht blijven hangen. In het begin (lees: eerste drie races) doe je nog heel fanatiek mee, maar na een tijdje kom je er al achter dat slechts een korte draai van nog geen 180° voldoende is om te stunten. Wil je een perfecte draai hebben, dan moet je wel 360° draaien. Voor elke stunt krijg je ook nog eens sterren en punten. Hoe meer sterren, hoe meer punten. Je kan maximaal drie sterren en 3000 punten halen. Deze punten worden meteen verschoven naar je puntenaantal, rechts bovenin je scherm.

In elke race krijg je ook te maken met verschillende uitdagingen, zoals het spel ze noemt. Dit kan bestaan uit karretjes, wielen, stenen en grote rekken die langs de weg staan. De bedoeling is dat je deze dingen omver rijdt om meer punten in de wacht te slepen, welke direct bij de rest worden opgeteld. Het kan ook zo zijn dat er opeens een vlammenwerper voor je neus staat. Ze zijn zo geplaatst, dat er altijd wel een manier is om ze te omzeilen of je pakt gewoon één van de beschikbare metalen schilden die op de weg liggen. Je krijgt ook te maken met gladde ijzige gebieden in de sneeuw levels en grote olieplekken in de zanderige levels. Deze twee plekken hebben gemeen dat je er over uitglijdt en totaal de controle over je auto verliest. De ijzige plekken doen dit wat meer dan die olieplekken, want met een olieplek kun je nog winst boeken. Je kan strategisch er doorheen slippen, om zo een perfecte bocht te kunnen maken. Op de baan liggen ook handige items die je kan gebruiken. Zo ligt er de Instant Booster, waarmee je direct snelheid krijgt, liggen er tonnen die je kan afschieten op je tegenstanders om ze in vaart te laten minderen en ligt er een speciale ton die je boostbalkje weer vult. Je kan in totaal vijf balkjes vullen en je hebt minimaal één vol balkje nodig om de boost te gebruiken. Boosten doe je door simpelweg je Wiimote naar het scherm te duwen.

Als je een race wint, krijg je ook nog eens een flink aantal punten. Per race krijg je gemiddeld 30.000 punten, wat een heel aantal lijkt. Niets is minder waar, want je moet ongeveer het dubbele hebben om één blokje in je EXP balk te krijgen. Ik zal het even uitleggen: je krijgt voor elke race die je gereden hebt, of je nou wint of niet, ervaringspunten. Deze punten heb je nodig om je wagen te pimpen. Deze punten haal je niet zo gemakkelijk. Deze punten laten graag zien hoeveel ze waard zijn. In totaal moet je tien blokjes vullen per level en elk blokje is, ongeveer, 100.000 punten waard. Nou reken maar uit voor je zelf hoe lang het gaat duren voordat je een level omhoog gaat. En als je dan alle onderdelen helemaal op en top wilt pimpen, dan ben je zeker nog wel een tijdje zoet met de game.

De modes in de game zijn niet zo uitgebreid. Het is gewoon simpel te noemen. Je kan een volledig World Circuit toernooi gaan houden, een snelle race, multiplayeren en je kan je garage bekijken hoe je auto's er uit zien, want je kan ze ook van de buitenkant mooi maken met allerlei kleurtjes en stickertjes. De World Circuit mode is de plek waar het allemaal gebeurt. Je denk natuurlijk dat dit een uitgebreide mode is, waar je vele uurtjes mee zoet zal zijn. Laat ik dan maar alvast verklappen dat je in minder dan drie uur de hoofdmode hebt uitgespeeld. Dan heb je alle twintig tracks en alle veertien auto's vrijgespeeld en is het enige wat je nog kan doen je auto pimpen. Dit is best een hele teleurstelling, want de game is echt heel leuk om te spelen. De besturing voelt zo lekker aan, zeker met een gratis bijgeleverde stuur, dat je door wilt blijven rijden, maar zonder doel in deze game (op het pimpen na dan, want dat duurt gewoon te lang), is het niet zo leuk. De multiplayer mode kent ook nog eens drie minigames, die je niet alleen kunt spelen, want ook stom is. Je kan voetballen, elkaar af knallen met vaten en omgekeerd touwtje trekken met stenen. Ook kun je natuurlijk gewoon racen.

Ten slot dan de graphics en het geluid. De graphics zijn matig, ik had het gevoel dat ik een GameCube game zat te spelen, terwijl de Wii toch net ietsjes meer kan dan dat. Maar dat maakte echt niet uit, want zoals ik al eerder zei is de game echt leuk om te spelen. De muziek is een beetje nep - het zijn simpele deuntjes achter elkaar geplakt, die constant herhaald worden. De geluidseffecten zijn wel heel cool, want de Monster Trucks klinken ook echt als monsters.

Ik zei in het begin van de review dat het een onder gewaarde game is. Niet zozeer om de diepte, die het spel niet heeft, maar om de fun. Het is echt leuk om in een Monster Truck te rijden en de besturing is dan ook zeer realistisch te noemen, op het stunten na dan. De modes zijn niet zo uitgebreid, wat wel een nadeel is en de graphics vallen ook tegen. Maar dat neemt niet weg dat, nogmaals, de game heel leuk is om te spelen. En ja, ik blijf het net zolang herhalen, totdat je het met je eigen handen ervaart. Hij is niet de volle zestig Euro waard; zie je hem in een budgetbak liggen? Neem hem dan direct mee!

Oordeel Monster 4x4: World Circuit (Wii)

• Graphics 65
  • Sound 65