One Piece: Unlimited Cruise 2 - Awakening of a Hero (Wii)
69 100 1

Review One Piece: Unlimited Cruise 2 - Awakening of a Hero (Wii)

Voor de tweede keer op rij vind ik een game in mijn brievenbus die zijn oorsprong vindt in een Japanse mangareeks. Dit keer is het de beurt aan One Piece, welke draait om Luffy D. Monkey en zijn piratenbende. Luffy en zijn crew gaan op reis en bezoeken diverse eilanden. Aangezien de Naruto game mij wel is bevallen, begon ik vol goede moed aan deze nieuwe game.

Deel 1 al gespeeld?
De game was nog maar net opgestart, toen het aan mij vroeg of ik nog ergens een savegame had van One Piece: Unlimited Cruise 1. Helaas heb ik die game nooit gespeeld, en moest ik de game dus zonder extra’s beginnen. Nu is dat op zich niet erg, want in het begin levelen de personages razendsnel en heb je daarnaast ook nog eens de beschikking over de belangrijkste hulpmiddelen, onder meer een vishengel en een schepnet. Echter, het niet spelen van het eerste deel speelde me wel parten om een belangrijke reden, namelijk het verhaal. Helemaal aan het begin zie je een filmpje, dat gaat over één van de personages uit deel één, maar het filmpje is een wel heel erg summiere samenvatting van het eerste deel. Ik krijg de indruk dat de ontwikkelaar achter deze game de game bewust in twee delen heeft gehakt omdat het anders een te groot avontuur zou worden. Toch laat ik me niet uit het veld slaan en ik besluit op reis te gaan met de piraten.

Na te zijn gevlucht voor een enorm dreigend gevaar, besluiten zij aan te meren bij het eerste de beste eiland welke ze tegenkomen, en daar op onderzoek uit te gaan. Daar krijg je als speler direct de beschikking over negen verschillende personages met elk hun eigen specialiteiten. Het is een kleurrijk gezelschap met onder meer een wandelend skelet genaamd Brook en een zwaardvechter genaamd Zoro (Nee, niet die Zorro…). Echter, ook nu word ik weer geconfronteerd met het feit dat ik deel één niet gespeeld heb. Mijn personages moeten helemaal op nul beginnen en zijn dus heel erg zwak. Zeker in het begin heb je nog maar een beperkt aantal moves en kun je je dus beter alleen beperken tot het bestrijden van de zwakkere vijanden. Bovendien is het aan te raden om aanvallen te ontwijken. Ik kom dan ook gauw tot de conclusie dat ik niet iedere confrontatie aan moet gaan, wil ik verder komen in de game. Het geeft de game wel een steile leercurve, maar eens je daar voorbij bent, is de game beter te genieten. Overigens wil ik nog wel aangeven dat de personages wel meer moves tot hun beschikking krijgen, maar dat je uiteindelijk voornamelijk zit te buttonbashen, wat vaak voldoende effectief is, wanneer je het afwisselt met het ontwijken van de aanvallen van je tegenstanders.

Vishengel, pikhouweel, vangnet…
Qua omgevingen moet ik zeggen dat de game er bijzonder kaal uitziet. Dit staat dan weer in contrast tot de diverse vijanden die je tegenkomt. Er verschijnen diverse bizarre verschijningen, die jou weer naar het leven staan. Overigens mag je dan meteen realtime aan de bak, voordat de vijanden jou te lijf gaan. Tijdens deze gevechten viel hierbij het camerawerk erg op. Die is bijzonder wisselend in kwaliteit. Zo wordt je soms neergeslagen door een vijand die niet in beeld is, maar vlak achter je staat. Die kan jij dan weer niet zien. Waar ik dan wel weer over te spreken ben, zijn de stemmen van de personages. De game heeft de volledige support van de originele stemmen van de animereeks en dat geeft de game een mooi authentiek gevoel.

Wanneer je besluit te beginnen aan deze avontuurlijke actie-RPG kan ik je alvast verklappen dat je veel mag gaan zoeken. Heel veel zoeken! Het spel is daarbij niet bepaald scheutig met het geven van hints en dat betekent dan ook dat je veelal opnieuw dezelfde omgevingen mag gaan uitkammen. Daarnaast bestaat de gameplay ook deels uit grinden. Hierbij zul je (tot vervelens toe) voorwerpen moeten verzamelen of vijanden moeten verslaan. Als je daar niet van houdt, zul je deze game dan ook al gauw als saai bestempelen en kun je hem mijns inziens ook maar beter links laten liggen. Bij het verzamelen zul je dus veelvuldig gebruik moeten maken van de voorwerpen die je bij je draagt. Om die ene schorpioen te vangen gebruik je het schepnet en heb je een bepaalde vis nodig, dan pak je het vishengeltje. Bij beide methoden wordt overigens goed gebruik gemaakt van de Wii-mote. Zo krijg je het gevoel dat je echt je hengel moet uitwerpen tijdens het vissen.

One Piece: Unlimited Cruise 2 kent eigenlijk één echte hindernis en dat is het feit dat je eigenlijk het voorgaande deel gespeeld moet hebben. Als je daar voorbij kijkt, blijft een redelijke game over, die garant staat voor vele uren avontuur. Houd echter wel rekening met bepaalde minpunten van de game. Zo zul je veel moeten backtracken en moeten grinden, en werkt de camera niet altijd even goed mee. Als je daar echter geen probleem mee hebt, dan wil ik alleen maar zeggen, haal beide delen in huis en ga mee met Luffy D!

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel One Piece: Unlimited Cruise 2 - Awakening of a Hero (Wii)

• Graphics 65