Super Mario Party (Switch)
80 100 1

Review Super Mario Party (Switch)

Bijna twintig jaar geleden zag het eerste Mario Party-deel het daglicht op de Nintendo 64. Maar liefst tien delen volgden, met iedere nieuwe versie weer subtiele nieuwigheden om het geheel een echt feestje te laten blijven. De laatste delen werd echter besloten om het feest net wat anders te organiseren: autootjes, ministerren en andere ongein deden de serie niet goed. Logisch dus dat Nintendo met het eerste Mario Party-deel op de Switch teruggrijpt naar de gloriedagen der feesten. Of dat een juiste stap is, lees je in deze review. It’s party time!

Dobbelsteengoed

Een Mario Party-game begin je natuurlijk, als vanouds, met de spelbordvariant waarin je jouw gekozen karakter – naast drie andere spelers – over verschillende borden beweegt. Door de dobbelsteen te gooien moet je proberen om zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Nintendo heeft daar op slimme wijze een tactische factor aan toegevoegd, want naast de gewone dobbelsteen (1,2,3,4,5,6) heeft ieder karakter ook zijn eigen speciale dobbelsteen. Zo bezit bijvoorbeeld Mario de stabiele 1,3,3,3,5,6 dobbelsteen, Goomba de +2(coins),+2,3,4,5,6 dobbelsteen en Bowser zelfs een -3,-3,1,8,9,10 variant.

Wil je als eerste bij een ster zijn, maar moet je nog heel wat vakjes overbruggen? Wellicht is jouw karakterdobbelsteen dan de beste manier, want nog altijd geldt: hoe meer sterren je verzamelt, hoe groter de kans dat je wint. Deze sterren moet je natuurlijk wel kopen en daarbij komen de welbekende minigames om de hoek kijken. Hiermee zijn tenslotte keiharde Party-pegels binnen te harken. Oké, er zijn op het bord nog enkele andere manieren om geld te verdienen, maar het gros van je hoeveelheid spaargeld zal toch zeker uit de minigames komen. Wie aan het einde van tien, twintig of dertig beurten de meeste sterren heeft, mag zich de absolute feestkoning noemen!

De spelborden zijn leuk en gevarieerd, waarbij genoeg vakjes zijn te vinden met speciale items, verstopte muntjes, onverwachte gebeurtenissen, karakters die muntjes of zelfs sterren kunnen stelen, geluksvakjes en de onvermijdelijke pechvakjes. Ook kun je onderweg andere karakters (max. 3) oppikken, die niet tussen de vier gekozen spelers zitten. Naast het feit dat je vervolgens ook met hun karakterdobbelsteen mag gooien, helpen ze je ook door iedere beurt mee te gooien met een dobbelsteen die 1 of 2 punten bij jouw totaal optelt. Sta je bovenaan, juich dan niet te vroeg, want bij het bekendmaken van de eindstand worden er altijd nog enkele sterren uitgedeeld. De ene keer bijvoorbeeld aan de rijkste speler en degene die het meest heeft gelopen over het bord, de andere keer aan degene die de meeste minigames heeft gewonnen en de speler die de meeste extra karakters heeft opgepikt. Het is soms wat frustrerend, maar ook wel weer kenmerkend voor de Nintendo-insteek waarin iemand die achterstaat toch nog kan winnen.

Minigames, minigames, minigames
Maar een Mario Party-game valt of staat natuurlijk vooral bij de kwaliteit (en de hoeveelheid) van de minigames. Gelukkig overtuigen die stuk voor stuk. De meer dan tachtig aanwezige minigames zijn lekker kort, vaak hilarisch van opzet en combineren de mogelijkheden van de Joy-Cons perfect. Motion controls, de trilfunctie en de gewone knoppen: het zit gewoon heerlijk in elkaar. Maar, in deze heerlijkheid is ook een nadeel geslopen. De game is namelijk niet in handheld-modus, of met de Pro-controller of het gecombineerde Joy-Con setje te spelen. Wat mij betreft toch wel erg jammer. Ik begrijp best dat sommige minigames niet geschikt zijn voor een bepaalde controller of voor de handheld-modus, maar daar had ongetwijfeld een passende oplossing voor bedacht kunnen worden.

Samen is niet alleen!
Leuk voor de afwisseling vormen de nieuwe modi Partnerparty en River Survival. In deze spelmodi moet je samenwerken om de winst te behalen. In Partnerparty speel je in teams van twee spelers tegen elkaar op een spelbord, waarbij je zelf je route kunt bepalen. Omdat beide dobbelsteenworpen bij elkaar worden opgeteld, kun je meestal verder over het bord gaan en verschillende tactieken erop loslaten. Blijf je bij elkaar om allebei te proberen om een ster binnen te halen? Of splits je jouw team op, om je op verschillende interessante locaties op het bord te kunnen focussen?

In River Survival bestuur je een rubberboot door een rivier vol obstakels en minigames. Het doel is om binnen de tijd het eindpunt te bereiken, waarbij je verschillende routes kunt nemen. Gelukkig kun je extra tijd verdienen door de minigames zo goed mogelijk af te ronden; hoe beter of sneller, hoe meer extra seconden je ontvangt. Deze minigames zijn natuurlijk allemaal gericht op het co-op gehalte van deze modus, dus goede communicatie (lees: veel geschreeuw door de kamer) is zeker noodzakelijk.

Hoe meer zielen, hoe meer Party
En dat is nog niet alles! Want je kunt je ook nog uitleven in Sound Stage of Toad’s Rec Room. De eerste behelst een modus waarin alles draait om ritme. Een minigame waarbij je in de maat je Joy-Con controller omhoog moet doen om tegen een vraagtekenblok te springen? Check! Een minigame waarbij je stukken fruit ritmisch aan jouw zwaard moet rijgen? Check! Het aantal ritme-minigames is helaas beperkt, maar zeker leuk voor enkele uren fun.

Toad’s Rec Room is een modus die interessant is, maar voor weinig spelers – inclusief mezelf – weggelegd is. Hierbij combineer je namelijk twee Switches bij het spelen van een aantal slim bedachte minigames. Zo kun je een potje honkbal spelen, met als speelveld beide Switches. Of een tankgevecht, waarbij je zo van het ene scherm in het andere rijdt. En zo zijn er nog enkele ingenieuze minigames te spelen. Tof dat Nintendo dit toegevoegd heeft, maar vind maar eens een tweede speler in de buurt die zowel een Switch, als Super Mario Party in huis heeft.

I’m the Party pooper
En daarin schuilt natuurlijk sowieso een gevaar, want Super Mario Party is eigenlijk pas echt zo leuk wanneer je tegen vrienden speelt. Natuurlijk zijn altijd AI-tegenstanders op te roepen, maar dezen zullen nooit eenzelfde uitdaging bieden. Bovendien is er geen mogelijkheid om het spel te versnellen, waardoor je iedere beurt van de computer moet uitzitten. Kijken we naar de online mogelijkheden, dan zijn ook deze tot nog toe wat mager. Slechts in Mariothon strijd je met spelers over de hele wereld om de eeuwige online roem. Het zijn, naast de eerder genoemde minpuntjes, geen showstoppers, maar het geeft wel aan dat er nog net wat meer in had gezeten.

Super Mario Party bewijst dat de keuze om terug te keren naar de solide basis van enkele delen geleden, de juiste is geweest. Sterker nog, de slimme vernieuwingen, nieuwe modi en uitstekende minigames maakt dit Switchfeestje misschien wel het sterkste deel uit de reeks! Super Mario Party is gewoon de perfecte game om met je kinderen, je vrienden, of gewoon even in je eentje tussendoor te spelen! Dus heb jij wel weer zin in een lekker feestje? Super Mario Party zal je zeker niet teleurstellen!

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Oordeel Super Mario Party (Switch)

Aantal keer bekeken: 8246