Tony Hawk's Pro Skater 1+2 (Switch)
70 100 1

Review Tony Hawk's Pro Skater 1+2 (Switch)

Iets meer dan een jaar geleden mochten we voor het eerst aan de slag met Vicarious Vision’s remake van de eerste twee Tony Hawk’s Pro Skater-delen. Destijds noemden we het spel één van de beste remakes aller tijden. Nu mogen we ook op de Switch beginnen aan dit klassieke skateboardavontuur.

Voor herhaling vatbaar
Omdat we destijds zowel een preview als een review geschreven hebben over Pro Skater 1+2 en deze Switchversie geen nieuwe content toevoegt kun je bij die artikelen terecht voor algemene informatie over het spel. In deze review behandelen we puur de veranderingen en de voor- en nadelen van het spel op de Switch.

Gelukkig kunnen we met een gerust hart zeggen dat er niet zoveel veranderd is. Grafisch heeft ontwikkelaar Turn Me Up, die verantwoordelijk is voor de port naar de Switch, flink wat pracht terug moeten schroeven om het spel werkend te krijgen op Nintendo’s console, maar qua inhoud is alles aanwezig. Het grootste verschil zit ‘m in de framerate. Waar het spel op iedere andere console een framerate van 60 frames per seconde haalt, komt dit op Nintendo’s Switch niet hoger dan 30. Vaak wil deze stap terug nog wel eens traag of stroperig aanvoelen, maar Pro Skater 1+2 heeft ons enorm verrast. De framerate is enorm stabiel en de controls voelen strak aan.

Niet voor op TV
Toch is het lastig om deze versie van het spel aan te raden over de rest aan iemand die puur op de TV wil spelen. Hoe lekker het ook speelt; je krijgt zowel grafisch als qua performance een mindere versie voor je kiezen. Waar het spel écht schittert is in de handheldmodus van de Switch. Als kind droomde ik met m’n Pokémon Game Boy Color in m’n vettige chipshandjes gekluisterd al over een Tony Hawkspel dat ik overal met me mee kon nemen. Na een paar jaar ging de serie met Tony Hawk’s American’s Sk8land op de DS op de handheld eindelijk over op 3D, maar toch was het nog niet hetzelfde als de grote broers op de TV-consoles. Pro Skater 1+2 op de Switch is een échte, grote Tony Hawk op de handheld, en dat is een droom die uitkomt. De afgelopen tijd heb ik Tony al meegenomen naar een clipshoot om tussendoor wat tijd te doden en een verjaardag en ja; dit is wat ik al die jaren wilde hebben.

Echter zitten er wel wat nadelen aan de Switch die we moeten benoemen. Zo hebben zowel de Joy-Con als Nintendo’s Pro Controller een vrij belabberd D-Pad. En waar voer je in Tony Hawk’s Pro Skater de trucjes het beste mee uit? Een D-Pad. Hier zijn gelukkig alternatieven voor, zoals 8BitDo’s SN30 Pro+ controller of als je in handheldmodus speelt is er een hele goede D-Pad Joy-Con beschikbaar van Hori, maar niemand zit er op te wachten een controller aan te moeten schaffen voor één spel. De knopjes op Nintendo’s Joy-Con werken overigens best oké, alleen het speelt gewoon niet zo lekker als met een echt goed D-Pad.

Tranen in de ogen
Dat het spel er op de Switch grafisch wat minder uitziet zien we graag door de vingers wanneer we kijken naar hoeveel plezier er uit Pro Skater 1+2 te halen valt. Maar wanneer je het spel met een vriend of vriendin op de bank gaat spelen wordt het grafisch echt onacceptabel. De resolutie zakt ontzettend in en je scherm verandert in een brei van kartelrandjes en opgeblazen pixels. Echter moeten we wel vermelden dat de framerate hier wederom grotendeels 30 frames per seconde aan blijft tikken. Af en toe hapert het een klein beetje, maar over het algemeen is het met twee spelers erg goed te doen. Alleen op grafisch gebied springen de tranen je dus in de ogen. Online werkt het overigens allemaal prima en hadden wij alleen last van lag wanneer meerdere skaters tegelijk in beeld bleven.

Maar voor wie?
Dan rest ons de vraag voor wie Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 op de Switch nou eigenlijk bedoeld is. Speel je op de TV en geef je weinig om spelen in handheldmodus? Sla deze versie dan over en haal het spel elders. Heb je enkel een Switch staan? Dan is deze versie van Pro Skater 1+2 prima speelbaar en goed voor vele tientallen uren plezier. Maar waar het spel het beste tot z’n recht komt is echt de handheldmodus. Op de bank, in de tuin, onderweg, waar je maar wilt kun je nu ten alle tijden een potje Pro Skater spelen. Behalve achter het stuur. Doe dat alsjeblieft niet.

Voor het eerst in de geschiedenis van de serie kunnen we een volledig Tony Hawkspel spelen op een handheld console. Voor veel fans die de reeks al van jongs af aan spelen zal dit een droom zijn die uitkomt. Een ieder die het spel op de TV wil spelen kan echter beter terecht op een andere console, maar wie enkel een Switch heeft staan haalt met Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 een prima versie van het spel in huis.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 1985