Hogwarts Legacy (PS5)
90 100 1

Review Hogwarts Legacy (PS5)

Hogwarts Legacy lijkt de magie van de Wizarding World nieuw leven in te willen blazen. Na ietwat teleurstellende opbrengsten van films over Newt Scamander gaat ontwikkelaar Avalanche Software nu meer dan honderd jaar terug in het verleden om je als vijfdejaars student Hogwarts te laten verkennen. Weet de studio achter de games van Disney Infinity met Hogwarts Legacy een topgame af te leveren of zuigt het spel alle levensvreugde uit spelers alsof ze gekust worden door een Dementor? Je leest het hier in de review.

Om even alle zorgen weg te nemen, Hogwarts Legacy is een ontzettend uitgebreide en vermakelijke game geworden. Mensen die alles van de wereld rondom Hogwarts en Hogsmeade willen ontdekken kunnen hier makkelijk tachtig uren zoet mee zijn. Wil je liever alleen het hoofdverhaal doorlopen? Dan zul je alsnog een uur of dertig in de game mogen steken. Maar waar draait dat hoofdverhaal dan precies om? Daarover zo meer. Jouw avontuur begint namelijk met het aanmaken van jouw karakter. De Character Creator heeft een veelvoud aan opties om uit te kiezen en beperkt zich gelukkig niet tot drie of vier basismodellen. Nadat je jouw eigen personage hebt weten te ontwerpen, en een keuze hebt gemaakt hoe jouw karakter daadwerkelijk heet, begint het avontuur.

Als een vijfdejaars student die net op Hogwarts is aangenomen ben je op het oog een beetje een beginner in de wereld van de tovenaars en heksen die de wereld van de Wizarding World bevolken. Gelukkig blijkt al snel dat jouw karakter een waar talent heeft voor alles wat met magie te maken heeft. Je bent zelfs in staat om een soort van ‘Ancient Magic’ te zien die jouw docenten niet kunnen waarnemen. Wat daar de reden voor is en waarom een vervelende goblin genaamd Ranrok jou het leven zuur probeert te maken is iets wat je als speler vooral zelf moet ontdekken. Ik vond het verhaal in grote lijnen een beetje voorspelbaar, maar het deed gelukkig totaal geen afbreuk aan de ervaring. Omdat Hogwarts Legacy zich meer dan honderd jaren voor de gebeurtenissen in de Harry Potter-verhalen afspeelt zul je vooral nieuwe personages ontmoeten. In veel gevallen zijn het wel voorouders van bekende figuren met herkenbare namen zoals Weasley en Black. Ik vond alle personages in ieder geval goed neergezet qua stemacteren en de gebruikte karaktermodellen. Zonder de bekende figuren te gebruiken weet Hogwarts Legacy uitstekend de magische sfeer van de films neer te zetten.

Voor de mensen die de afgelopen jaren een beetje onder een steen geleefd hebben; Hogwarts Legacy is een action-RPG waarbij je zoals gezegd de wereld van Hogwarts op je gemak kunt verkennen. Het verhaal speelt zich over het tijdsbestek van ongeveer één schooljaar af. Tijdens dat jaar zul je lessen moeten bijwonen, nieuwe spreuken aan je assortiment kunnen toevoegen en een enorme hoeveelheid missies moeten zien te voltooien. Sommige missies draaien om het hoofdverhaal, maar een veel grotere hoeveelheid missies zullen besteed worden aan jouw vriendschappen en relaties met medestudenten en docenten op Hogwarts. Met het voltooien van deze missies verdien je ervaringspunten en na verloop van tijd stijgt jouw personage een level en verbeteren daardoor jouw statistieken. Waar de meeste RPG’s je punten zouden geven voor het verslaan van tovenaars, monsters en andere vijanden zul je in Hogwarts Legacy alleen ervaringspunten verdienen door het voltooien van de missies én met het voltooien van uitdagingen.

Challenge accepted!

Deze uitdagingen lopen enorm uiteen qua gameplay. Zo zijn er uitdagingen gericht op het verzamelen van verborgen pagina’s die overal verstopt zitten. Gelukkig kun je ingame op je kaart terugvinden in welke gebieden je nog collectables mist. Maar uitdagingen komen in allerlei vormen en maten voorbij. Het verslaan van specifieke types tegenstanders, het verzamelen van voorwerpen, het bereiden van drankjes en nog veel meer zorgt ervoor dat je constant wat te doen hebt om beloningen vrij te spelen. De gameplay-loop van nog net even een extra side quest of uitdaging voltooien zorgde er geregeld voor dat ik de game tot in de late uurtjes van de dag bleef spelen. De sfeer wordt uitstekend neergezet door de grote schaal van de locaties, het oog voor detail binnen Hogwarts en de wereld en de dialogen tussen de verschillende personages. Hogwarts Legacy geeft naar mijn mening het gevoel alsof de setting van de boeken en de films echt op grote schaal tot leven komt. Helaas is Zwerkbal geen optionele activiteit om uren zoet mee te zijn, aangezien de wedstrijden voor het hele schooljaar zijn afgelast. Maar misschien wordt dat in een toekomstige DLC alsnog toegevoegd.

Magische gevechten

Voor mij was het vooral de vraag of de gevechten met je toverstaf ook echt leuk zouden zijn om te spelen. Nou, daar heb ik snel een antwoord op gekregen. Het vechten in Hogwarts Legacy is vooral afhankelijk van de spreuken die je aan je knoppen toewijst. Sommige spreuken zijn beter geschikt om van dichtbij te gebruiken, terwijl andere spreuken beter uit de verf komen wanneer je vijanden er van een afstand mee bestookt. Expelliarmus krijg je na enkele uren spelen en is uitstekend om vijanden mee te ontwapenen. Maar een spreuk als Protego is bijvoorbeeld simpelweg een verdedigende spreuk die aanvallen van tegenstanders blokkeert. In totaal zul je meer dan 25 verschillende spreuken aan je arsenaal kunnen toevoegen, welke je door middel van hotkeys en vier hotbars redelijk makkelijk kunt afwisselen. Je moet wel eerst de mogelijkheid tot meer hotbars vrijspelen, maar uiteindelijk zul je vier sets van vier spreuken kunnen toewijzen. Vijanden die je tegenkomt hebben vaak een kleurindicatie die aangeeft welk type spreuken het best gebruikt kunnen worden. Het is overigens niet zo dat dit betekent dat je alleen die kleur moet gebruiken, maar het is vaak de snelste manier om hun Protego-spreuken te omzeilen en ze sneller uit te schakelen.

Even omkleden, oh nee die vorige hoed was leuker.

Nadat je personage level 5 bereikt, krijg je ook de mogelijkheid om talentpunten aan vaardigheden toe te kennen. Zoals het een goede RPG betaamt zul je deze punten vooral gebruiken om een unieke build van je karakter te maken. Kies je ervoor om je Ancient Magic sterker te maken? Dan zul je geregeld tonnen en kisten naar je vijanden kunnen slingeren. Maar naast de vaardigheden die je kunt uitbouwen kun je jouw tovenaar ook uitrusten met een veelvoud aan kledingstukken. Elk kledingstuk heeft een drietal statistieken in de vorm verdediging, aanval en hitpoints. Ondanks dat er verschillende klassen, zoals zeldzaam en legendarisch, zijn zul je het grootste gedeelte van de game simpelweg de kledingstukken kiezen die het beste qua statistieken zijn. Het loont daarbij vooral om kistjes in je omgeving te openen wanneer je inventory niet volledig gevuld is. Overtollige kledingstukken kun je makkelijk verkopen en wanneer je een bepaalde stijl leuk vindt, maar de statistieken niet langer sterk genoeg zijn om je keuze te rechtvaardigen, kun je er simpelweg voor kiezen om de cosmetische vormgeving op je nieuwe voorwerp toe te passen. Op die manier kun je jouw personage dus precies zo vormgeven als je zelf wilt zonder opofferingen te doen qua statistieken.

Toch wat lelijke trollen in de mooie wereld

Hogwarts Legacy weet op de PS5 en Xbox Series X een mooie wereld neer te zetten. Maar toch zijn er hier een daar wat kleine minpuntjes te vinden. Zo zul je in een enorme open wereld af en toe wat grafische foutjes tegenkomen zoals leerlingen die door elkaar heen lopen, soms zweven voorwerpen en karakters in de lucht en er valt hier en daar wat aan te merken op het sounddesign. Zolang je de wereld aan het verkennen bent valt de muziek en muzikale hints op vanwege hun herkenbaarheid. Veel bekende deuntjes van de Harry Potter-soundtrack zul je hier herkennen. Ook het omgevingsgeluid van pratende leerlingen, waterstromen en dieren klinken uitstekend. Het is alleen zo, wanneer je goed op de dialogen tussen jouw karakter en andere personages gaat letten, dat het opvalt dat sommige opnames wat hol en robotachtig klinken. Het is niet bij elk karakter aan de orde, maar ik vermoed dat het een beetje met de compressie van de audiofragmenten te maken heeft. Het is nooit super storend en doet weinig afbreuk aan de ervaring, maar het begon me na een aantal uren spelen wel meer op te vallen.

Ondanks wat kleine technische minpuntjes is Hogwarts Legacy een heerlijke game geworden. De gameplay staat als een huis, de wereld is afwisselend, enerverend en zeker het verkennen waard en de sfeer druipt er aan alle kanten vanaf. Hogwarts Legacy is de game geworden waar Harry Potter-fans op gehoopt hebben. En hoewel het verhaal zich meer dan honderd jaar voor Harry Potter afspeelt, is de magie van de franchise weer helemaal terug te vinden in Hogwarts Legacy.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 8583