Sniper Elite 4: Italia (PS4)
85 100 1

Review Sniper Elite 4: Italia (PS4)

Samen met je sniper rifle en enkele gadgets word je gedropt op een locatie in Italië. De opdracht: leg een hoge pief van de nazi's om en, als je nog tijd hebt, pak dan onderweg ook nog enkele andere officieren mee. Behoedzaam loop je over het bergpad tot je bij een toren komt die een mooi uitzicht biedt over het terrein. Je klimt de toren in en pakt de verrekijker om de boel te verkennen. Verschillende soldaten en officieren lopen door het veld en ze hebben geen idee dat jij ze elk moment een kogel door hun hoofd kan jagen. In de verte hoor je een vliegtuig aankomen. Snel berg je de verrekijker op, pak je de sniper en leg je aan. Je houdt je adem in en op het moment dat het geluid van het overvliegende oorlogstuig alles overstemt haal je de trekker over. In slow-motion zie je hoe de kogel uit de loop schiet, door de lucht vliegt en terecht komt in de benzinetank van een geparkeerde vrachtwagen. De vrachtwagen ontploft en de drie nazisoldaten die iets te dicht bij het voertuig stonden worden verbrijzeld door de rondvliegende wrakstukken. Iedereen in de buurt is in rep en roer, maar niemand weet dat jij de veroorzaker bent van de chaos. Laat staan dat ze weten waar je zit. Even geniet je van de chaos die zich voltrekt in het veld voor je, maar dan hoor je alweer een volgend vliegtuig aan komen vliegen. Je pakt je sniper en legt opnieuw aan voor een nieuwe ronde van chaos. Welkom bij Sniper Elite 4.

Grote speeltuin
Toen ik het reviewexemplaar van Sniper Elite 4 aan het installeren was op mijn PC had ik eerlijk gezegd geen hoge verwachtingen van deze game. In het verleden heb ik weleens deel 2 gespeeld, maar dat wist toen geen bijzondere indruk bij me achter te laten. De trailers van deeltje 4 zagen er wel mooi uit, maar om nu de hele tijd door de bosjes te sluipen en een voor een nazi's om te leggen dat trok me niet echt. Na het lange download- en installatieproces kon ik dan eindelijk aan de slag met de eerste level en na een tijdje spelen had ik door dat ik er helemaal naast zat met mijn verwachtingen. Natuurlijk ligt de nadruk op het lange-afstands-schieten, maar de levels voelen meer als een grote speeltuin dan als een schietbaan. De makkelijkste manier om een level door te komen is om inderdaad een hoog punt op te zoeken en vanaf daar je doelwitten uit te zoeken en ze een voor een neer te schieten. Het kan echter veel leuker worden als je gebruik gaat maken van de omgeving. Zo zijn er altijd wel brandbare middelen te vinden of hangen er op strategische plekken gevaarlijk zware ladingen aan bijzonder fragiele hijskranen. Dan wordt de uitdaging al wat leuker door te proberen om het op een ongeluk te laten lijken. Natuurlijk worden dit geen Hitmantaferelen, maar het is bijzonder leuk om te proberen de omgeving erbij te betrekken. Als dat nog niet genoeg is dan zijn er ook nog de verschillende gadgets die je in kunt zetten. Daaronder zitten bijvoorbeeld een aantal verschillende soorten mijnen waar je een mooie hinderlaag mee kan leggen. Lok de vijanden daar naartoe en een explosief spektakel is gegarandeerd.

Nice testicle shot!
Doordat je zoveel mogelijkheden hebt om een level te doorkruisen, is het zeker interessant om een level meerdere keren opnieuw te starten en andere tactieken te proberen. Over het algemeen zijn de levels groots opgezet, waardoor je verschillende routes kunt nemen richting je doelwitten. Sniper Elite 4 biedt geen grote open wereld zoals in een GTA, maar de levels zijn groot genoeg om je de vrijheid te bieden om je eigen aanpak te kiezen. Zodra je iemand besluit neer te schieten dan heb je ook nog genoeg te kiezen: waar wil je de kogel namelijk bij het slachtoffer doorheen jagen? Ga je voor een 'traditioneel' headshot of geef je de voorkeur aan een extra gat in het kruis van de soldaat? De game beloont je ook voor dit soort schoten door je extra experience points te geven voor bijvoorbeeld 'testicle shots' of 'eyeball shots'. Tijdens mijn speelsessies betrapte ik mezelf erop dat ik bij ieder schot toch weer wilde proberen om een mooie plek te raken en daarmee een spectaculaire killcam in actie te zien. De killcam is misschien wel het paradepaartje van de Sniper Eliteserie en ook in dit deel ziet het er weer bijzonder bruut uit. Als je de trekker overhaalt volgt de camera in slow-motion de kogel tot het moment van impact. Je ziet de vijand dan in een X-ray stijl, zodat je precies kunt zien welke ingewanden je aan gort hebt geschoten. Zelfs na tientallen keren de killcam in actie gezien te hebben gaat het nog niet vervelen. Een top feature!

Weinig weerstand
Tot nu toe ben ik bijzonder positief geweest over Sniper Elite 4 en dat verdient de game ook zeker in mijn ogen. Toch is er wel een minpuntje dat ik even moet benoemen en dat is de intelligentie van de vijandelijke soldaten. Deze zijn namelijk niet bijzonder slim en ze moeten het vooral van de aantallen hebben. Op het moment dat je een schot lost dat wordt gehoord hebben ze een mogelijk idee waar jij je bevindt. Als je binnen korte tijd daarna nog meerdere schoten lost vanaf dezelfde locatie dan zullen ze aan de hand van het geluid jouw locatie kunnen vaststellen. Wacht je echter even dan zullen ze vaak al snel hun zoektocht staken en net doen of er niks aan de hand is. Zodra ze je op het spoor zijn en er meerdere soldaten kogels jouw kant op slingeren kan het nog weleens lastig worden om levend uit de strijd te komen. Zolang het echter beperkt blijft tot een enkele vijand heb je weinig te vrezen. Als je snel uit het zicht weet te verdwijnen komen ze nog wel kijken op de plek waar je het laatst gezien bent, maar een serieuze zoektocht zit er dan over het algemeen niet meer in. Als je Sniper Elite 4 als een serieuze shooter wilt spelen kan dit een groot minpunt zijn. Voor de gamer die dit toch meer ziet als een grote speeltuin zal dit waarschijnlijk minder belangrijk zijn. Hoe meer (dom) snipervoer, hoe beter. Toch?

Multiplayer
De game kent ook nog diverse multiplayer en coöp modi. Zo is het mogelijk om de campagne in coöp te spelen, is er een Survival-modus en zijn Deathmatch en Team Deathmatch van de partij. Helaas heb ik die niet kunnen testen tijdens de reviewperiode. Er waren simpelweg te weinig spelers aanwezig om een fatsoenlijk online potje te kunnen spelen. Het lijkt erop dat de doelgroep (op de PC) zich op dit moment dus vooral vastbijt in de singleplayer en de multiplayer nog even links laat liggen. Jammer, want ik zie wel absoluut potentie in de coöp mogelijkheden. Samen met een maatje rotzooi trappen in deze speeltuin moet haast wel bijzonder veel plezier opleveren. Hopelijk kunnen we dat op een later moment alsnog testen en jullie laten weten of dat inderdaad aan de verwachtingen voldoet.

Sniper Elite 4 is op het eerste gezicht misschien een serieuze shooter, maar in de praktijk blijkt het vooral een game te zijn die draait om het creatief omleggen van je tegenstanders. Het dunne verhaallijntje neem je voor lief zolang je maar lekker je gang mag gaan in de grote levels die goed opgezet zijn met tal van opties om het einde te halen. Of om een einde te maken aan het digitale leven van een van de soldaten die je voor je voeten lopen. Met deeltje 4 is de serie dus heel interessant geworden voor iedere gamer die graag als sluipschutter op pad gaat, maar ook niet vies van een beetje lol trappen.

Oordeel Sniper Elite 4: Italia (PS4)

Aantal keer bekeken: 6907

Laagste 3 prijzen voor Sniper Elite 4: Italia (PS4)