Spintires: MudRunner American Wilds Edition (PS4)
65 100 1

Review Spintires: MudRunner American Wilds Edition (PS4)

Een jaar geleden verscheen Spintires: MudRunner op de consoles. Ik mocht deze trucksimulator reviewen en destijds was mijn bevinding dat de gameplay snel eentonig werd en dat de beloning voor het 'werken' te klein was. Daarmee was de game naar mijn mening geen aanrader, maar inmiddels heeft Spintires: MudRunner toch een behoorlijke schare fans opgebouwd. Met name op de pc zijn er veel enthousiastelingen die nog steeds flink wat uurtjes aan de game besteden en er zelf ook nieuwe content voor maken. Voor die fans is er nu nieuwe DLC verschenen in de vorm van American Wilds, en voor de gamers die de game nog niet in huis hebben is dat ook als pakket aan te schaffen met de originele game. Ik zocht uit of dit de game uit de modder weet te trekken en een nieuwe impuls weet te geven.

Geduld is een schone zaak
Voor de mensen die niet bekend zijn met Spintires een korte introductie. In Spintires: MudRunner neem je plaats achter het stuur van diverse vrachtwagens en grote machines om in ruig terrein aan het werk te gaan. Het is jouw taak om bijvoorbeeld een lading boomstammen op te halen op locatie A en die te bezorgen op locatie B. Dat klinkt vrij eenvoudig totdat je beseft dat je met jouw zwaarbeladen truck over modderige bergpaden en door (on)diepe rivieren moet rijden om die locaties te bereiken. Daar komt bij dat het een simulatiegame is en je dus niet zomaar even vol gas een heuvel op knalt. De game laat je rijden in de ontoegankelijke terreinen van Rusland en geeft je daarbij controle over veel vooral Russische trucks en machines. Regelmatig sta je tot je assen vast in de modder, en ben je blij dat je jouw lier aan een boom kan vastbinden om zo weer losgetrokken te worden. Grote kans echter dat je vijf minuten later weer vast staat en opnieuw met de lier aan de slag moet, of dat je een andere wagen moet laten komen om je los te trekken. Dat kost allemaal flink wat tijd, en een flinke portie geduld is dan ook geen overbodige luxe als je dit gaat spelen.

Achter slot en grendel
De originele game speelt zich dus vooral in het koude Rusland, maar met American Wilds krijg je de mogelijkheid om twee nieuwe sandboxwerelden te verkennen die zijn gebaseerd op de omgeving van North Dakota en Montana. Wat meteen opvalt aan die gebieden is dat er behoorlijk wat meer asfaltwegen te vinden zijn dan in de originele Russische omgevingen. Dat past naar mijn idee ook goed bij een terrein in Amerika, omdat je kan verwachten dat die beter begaanbaar is gemaakt. Gelukkig zijn er nog genoeg modderige paden te vinden om je vrachtwagen in vast te rijden, waardoor het geen kloon van American Truck Simulator zal worden. Naast de twee nieuwe sandboxterreinen zijn er ook nog twee nieuwe Challenges toegevoegd. Dat klinkt misschien niet veel, maar bij elkaar biedt dit al snel vele uren aan extra gameplay. Een beetje vreemd is wel dat een deel van die DLC in het begin nog achter een slotje zit en dus nog vrijgespeeld dient te worden. Als je de originele game al hebt is dat geen probleem, want dan heb je waarschijnlijk al genoeg punten verzameld om de nieuwe opties te kunnen proberen. Ben je echter nieuw in de game, dan zal je eerst een aantal challenges goed moeten afronden voordat je alle DLC tot je beschikking hebt. Voordeel is dat je hiermee wel de game stap-voor-stap leert kennen en dat is geen overbodige luxe.

Het gaat om de reis
De negen nieuwe voertuigen die American Wilds te bieden heeft zijn ook typisch Amerikaans. De meest herkenbare zijn waarschijnlijk wel twee verkenningsvoertuigen: een Hummer H1 en een Ford F150. Geen wagens waar je even een flinke lading vracht mee vervoert, maar wel ideale voertuigen om het landschap te verkennen of om vastgelopen vrachtwagens mee los te trekken. De vrachtwagens zijn ook van bekende Amerikaanse merken zoals Chevrolet en hebben dat typisch Amerikaans uiterlijk. Dat ziet er behoorlijk imposant en krachtig uit, maar veel van deze wagens hebben het nadeel dat ze geen ‘all-wheel drive’ ondersteunen. Oftewel, op de asfaltwegen gaan ze hartstikke goed, maar zodra je de onvermijdelijke onverharde wegen betreedt zijn ze vrijwel onbruikbaar. Dat voelt in eerste instantie wat vreemd voor een game waarbij het gaat om het worstelen in de modder, maar al snel ontdek je dat je op die momenten juist de andere voertuigen in moet gaan zetten om de trucks los te trekken en toch verder te komen. Er ontstaat haast een tactisch spelletje waarbij je probeert om slim te schakelen tussen de beschikbare voertuigen en zo het doel te behalen. In de originele game moest je dit al regelmatig doen, maar in American Wilds is het nog meer aanwezig en dat moet je wel liggen.

Heb je veel plezier gehad aan Spintires: MudRunner, dan kan je de American Wilds-DLC blind aanschaffen. Voor een relatief klein bedrag biedt het voldoende content om je weer heel wat uren te vermaken. Nieuwe gamers zullen zich echter af moeten vragen of ze het geduld op kunnen brengen dat Spintires van ze vraagt. Er moet 'gewerkt' worden in deze game, maar de beloning is naar mijn mening nog steeds te klein om daar genoeg voldoening uit te halen. Dit blijft dan ook een titel voor een specifieke groep gamers, waarbij ik vermoed dat de meeste van hen het origineel al in huis hebben gehaald. Voor de overige gamers kan ik Spintires: MudRunner American Wilds Edition echter niet aanraden.

Deze recensie is geschreven door Kevin Blokland

Oordeel Spintires: MudRunner American Wilds Edition (PS4)

• Gameplay 50