Super Monkey Ball: Banana Blitz HD (XboxOne)
70 100 1

Review Super Monkey Ball: Banana Blitz HD (XboxOne)

In 2006 verscheen Super Monkey Ball: Banana Blitz op de Nintendo Wii waarbij de aapjes bestuurd werden met behulp van de motion control besturing. Deze editie van Super Monkey Ball wordt over het algemeen gezien als een van de mindere delen van de serie. Dat maakt het best wel opvallend dat Sega ervoor heeft gekozen om juist deze game op te poetsen en als HD remaster uit te brengen op de huidige generatie consoles. Hebben ze er iets moois van weten te maken?

Aap in een bal
Voor wie nog nooit een Super Monkey Ball game heeft gezien of gespeeld, zal ik even kort uitleggen wat de bedoeling is in deze game. Op het scherm zie je een aap, opgesloten in een bal, bij de startlijn staan. Jij moet ervoor zorgen dat die aap aan het einde van het parcours over de finish komt. Dat doe je niet door de bal zelf te bewegen, maar door de omgeving te kantelen en daarmee de bal te laten rollen. Het is te vergelijken met de knikkerspelletjes waarbij je de knikkerbaan beweegt en zo probeert om de knikker naar het gaatje te rollen.

De game kent acht werelden waarbij je dit mag gaan doen en daarbij kom je natuurlijk allerlei obstakels tegen. Op de Wii bestuurde je de wereld door de WiiMote te bewegen, maar die besturing is nu vervangen door de analoge stick op de controller. Dit werkt allemaal goed op de huidige consoles, maar toch had ik tijdens het spelen soms wel echt het gevoel wat te missen qua besturing. Natuurlijk weet ik ook wel dat de bewegingscontrollers van de Wii niet volledig accuraat waren, maar het voegde naar mijn idee wel wat toe aan de game. Maar misschien is dat de nostalgie in mij.

Vrolijke remaster
De presentatie van Banana Blitz HD is best goed te noemen. Ik speelde de game op een Xbox One en met de nieuwe texturen en sprankelende kleuren is het een waar feest voor het oog. Je ziet nog wel dat het gaat om een remaster van een oude game, maar Sega heeft wel echt zijn best gedaan om het allemaal wat mooier en strakker te maken. Het maakt je een stukje vrolijker, ook als je voor de zoveelste keer net je aap naast het bord naar beneden ziet vallen. De game is namelijk behoorlijk uitdagend en zodra je verder komt in de acht werelden merk je dat het niveau steeds verder omhoog gaat. Er wordt behoorlijk wat van je doorzettingsvermogen gevraagd. Soms doordat er onverwachts iets gebeurd dat je niet aan had zien komen, maar meestal heeft het te maken met jouw eigen (on)kunde om de bal op een juiste manier door de wereld te manoeuvreren. Een goed gevoel met de analoge pook van de controller is dan ook zeer belangrijk.

Minder minigames
Naast de acht werelden die je als eenzaam aapje kan overwinnen, bezit de game ook nog een kleine verzameling minigames. Helaas heeft Sega flink gesnoeid in het aanbod, want van de 50 minigames in het origineel zijn er nu nog maar tien over. Dat heeft waarschijnlijk vooral te maken met de besturing die mogelijk niet goed over te zetten was naar een controller. De tien games die het wel hebben gehaald zijn behoorlijk wisselend qua kwaliteit en daarmee lang niet allemaal even leuk om te spelen. Het feit dat je dit in offline multiplayer kan spelen is wel geinig en op die manier kan je er nog best wat plezier aan beleven. Als je ze in je eentje speelt dan kan je strijden om een positie op de online leaderboards. Zo kan je indirect toch strijden om de beste score, maar dat haalt het wat mij betreft bij lange na niet bij een directe multiplayer optie. De meeste minigames zijn gewoon niet leuk genoeg om meer dan drie keer op te starten. Dus misschien leuk om een keer op te pakken als je een avondje met vrienden aan het gamen bent, maar hier ga je echt geen avond mee vullen.

Sega heeft met Super Monkey Ball: Banana Blitz HD een redelijke remaster uitgebracht. De tegenvallende minigames worden deels goedgemaakt door de basisgame en de prima presentatie. Dat zit goed in elkaar en de echte fan zal hier waarschijnlijk genoeg aan hebben. Had Sega echter iets meer tijd gestoken in het omzetten van de minigames of het uitbreiden van het aanbod dan had dit de game ook een stuk interessanter gemaakt voor de nieuwkomers.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Aantal keer bekeken: 4269

Laagste 3 prijzen voor Super Monkey Ball: Banana Blitz HD (XboxOne)