Dragon Ball Fighter Z (PS4)
87 100 1

Review Dragon Ball Fighter Z (PS4)

Dragon Ball Z is een serie die inmiddels al vele jaren bestaat. Van de originele Manga tot de meest recente anime Dragon Ball Super aan toe, er is gewoon content om vele games mee te vullen. En dat is ook precies wat Namco Bandai de laatste jaren heeft gedaan. Dat had soms goede games tot resultaat met de DBZ Budokai reeks en af en toe ook wat misstappen zoals Dragon Ball Z voor Kinect. Nu is er dan de laatste toevoeging aan het grote aanbod Dragon Ball games: Dragon Ball FighterZ. Is het een hoogvlieger zoals Goku, of meer een speler van het niveau van Yamcha? Je leest het hier.

Beste van beide werelden
Dragon Ball FighterZ is gemaakt door Arc Systems. Voor mensen die nieuwkomers zijn in het 2D-fightinggame genre: Arc Systems maakt al jarenlang de betere 2D fighters met titels zoals Guilty Gears en BlazBlue. Hun games worden vooral gekenmerkt door snelle actie, toegankelijke maar ook diepgaande gameplay en fantastisch vormgegeven personages en settings die rechtstreeks uit een anime lijken weggelopen. Arc Systems koppelen aan een geliefde anime zoals Dragon Ball Z leek dan ook een gouden greep van Namco Bandai. En ik kan gelukkig meteen melden dat het afgezien van wat kleine verbeterpuntjes inderdaad een groot succes is. Maar laten we bij het verhaal beginnen.

Het verhaal van Dragon Ball FighterZ draait om de plotselinge terugkeer van Android 16, de introductie van een nieuwe Android 21 en een hele lading klonen die je tijdens de Story Mode een zekere mate van uitdaging moeten bieden. Tijdens de Story Mode baan je je langzaam een weg door de chapters, die elke keer eindigen met een gevecht dat het verhaal een beetje vooruit duwt. Tot je dat gevecht aangaat, heb je een beperkt aantal zetten dat je moet gebruiken om je weg over de map te bepalen. Met elk gevecht dat je wint verdien je experience punten, geld en speel je geleidelijk aan de cast van speelbare personages vrij voor je team.

Makkelijk op te pakken, uitdagend om te beheersen
Dragon Ball FighterZ draait namelijk om het samenstellen van een team van drie vechters. Door middel van simpele knoppencombinaties kun je tegenstanders lanceren, erachteraan dashen, een pak rammel geven en bijvoorbeeld eindigen met een speciale aanval. De gevechtssystemen van Dragon Ball FighterZ lijken op het eerste oog vrij simplistisch op te pakken. Dat is absoluut waar. Binnen de kortste keren vliegen de Special Beam Cannons, Destructo Discs en andere kleurrijke projectielen over het strijdtoneel. Het is namelijk zo dat wanneer je in staat bent om een vuurbal te gooien in StreetFighter, je hier ook alle speciale aanvallen uit kunt voeren. Wat voor soort aanval je doet hangt af van welke knop op je controller je gebruikt. Met het aanvallen van je tegenstander verdien je tijdens gevechten KI, wat je nodig hebt voor de sterkere aanvallen. Zie je ruimte omdat je tegenstander zich terugtrekt? Dan kun je ervoor kiezen om de aanval in te zetten of simpelweg je KI op te laden voor een nog sterkere aanval. De KI-meter wordt gebruikt voor de Supermoves en om je met een combinatie van de harde en medium aanvalknop achter je vijand te teleporteren. Naast deze technieken kun je ook nog counters uitvoeren, kun je door goede timing projectielen wegslaan en is het mogelijk om met een simpele druk op de knop een 30-hit combo uit te voeren. Het is duidelijk dat Arc Systems het spel een prima hoeveelheid diepgang qua speltechnieken heeft meegegeven.

Eerbetoon aan en liefde voor de Anime
Ook op andere gebieden is te merken dat Arc Systems veel tijd in FighterZ heeft gestoken. Zo zijn er geregeld scenario’s die door jouw acties een eerbetoon zijn aan scènes uit de anime. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de manier waarop Yamcha in de anime door een Saibaman wordt gedood. In de game kun je de rollen omdraaien door met een harde aanval Nappa te verslaan. In plaats van je tegenstander door de rotsen te slaan (zoals bij de meeste gevechten het geval is wanneer je een tegenstander verslaat met een harde aanval) trapt Yamcha een Saibaman richting Nappa. Het Saibamannetje ontploft en Nappa wordt door een van zijn eigen troepen verslagen. Soortgelijke unieke situaties kun je ook bij andere combinaties van tegenstanders aantreffen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Trunks die Frieza met zijn zwaard te lijf gaat en tot slot opblaast zoals bij hun confrontatie in de anime. Het zijn deze details die je soms onverwacht een glimlach op je gezicht weten te toveren.

Gelukkig zul je die glimlach ook heel vaak tijdens het spelen hebben, omdat de game er simpelweg fantastisch uitziet. In veel opzichten is de game mooier dan de anime zelf. Natuurlijk, het recente Dragon Ball Super is eigenlijk waar je de grafische kwaliteit mee moet vergelijken en in dat opzicht is het haast alsof de anime simpelweg speelbaar is geworden. De omgevingen zijn kleurrijk en afwisselend, de personages komen tot leven op je scherm en de actie spat er vanaf. Misschien denken mensen dat de score voor Graphics overdreven is, maar het spel ziet er niet alleen fantastisch uit, het draait ook op een constante 60 frames per seconde. Als je een 4K-tv hebt dan komt de PS4Pro uit op ongeveer 1620p en de Xbox One X op 1800p. Het verschil tussen PS4Pro en Xbox One X is nauwelijks zichtbaar, maar in beide gevallen zijn deze versies beduidend scherper dan hun voorgangers.

Ook op het audiovlak is de game enorm trouw aan de serie. Je kunt ervoor kiezen om het spel met Japanse stemmen te spelen als je graag een authentieke ervaring wilt, maar ik denk dat de meeste mensen ook een beetje jeugdsentiment willen herleven door terug te denken aan de tijd dat ze Dragon Ball Z op Yorin (die naam blijft hilarisch) of Cartoon Network keken. Het is en blijft fijn dat spelers simpelweg de optie hebben om hier zelf een keuze in te maken.

Kleine minpuntjes
Het is duidelijk dat ik heel erg te spreken ben over Dragon Ball FighterZ. Als je naar beneden scrolt om de scores te bekijken dan weet je dat dit echt een aanrader is voor de fans van Dragon Ball Z en vechtgames. Toch zijn er ook wat dingen te noemen die mij een beetje tegenstaan. Zo is de onlinestructuur tot nu toe een beetje knudde. Je wordt bij het online gaan namelijk gedwongen om zelf te zoeken naar een lege lobby waar je terechtkunt om aan de slag te gaan. Deze lobby’s zijn helaas meestal behoorlijk vol, en ik vond het een behoorlijk irritant gegeven dat ik door een lijst op zoek moest naar een lobby met een open plekje. Er zou toch echt een beter systeem voor matchmaking moeten komen, want dit is naar mijn mening gewoon niet meer van deze tijd.

Daarnaast is de cast van characters allesbehalve compleet. Natuurlijk hoeft het van mij echt niet zo’n overvloed aan personages te worden zoals in de latere Budokai games. Maar het feit dat er inmiddels al een Character Pass van 35 euro voor 8 personages online staat, vind ik persoonlijk een nogal kwalijke zaak. Ik begrijp best dat Namco Bandai ook mee wil gaan in de grote hoeveelheden season passes zoals we die vinden bij InJustice, Tekken 7 en StreetFighter V. Want daar valt natuurlijk geld te verdienen. Maar eigenlijk zouden personages zoals Broly, Bardock, Cooler, King Cold, Andoid 17 en Raditz er gewoon standaard in moeten zitten. Mensen die de season pass overwegen te kopen kunnen misschien beter online gaan zoeken of de gelekte lijst een beetje naar wens is.

Al met al zijn de bovengenoemde minpuntjes geen onoverkomelijke bezwaren. Het is vrijwel onmogelijk om Dragon Ball FighterZ niet aan de raden aan fans van Dragon Ball Z, fans van vechtgames, fans van Anime en fans van alle drie de bovengenoemde genres ineen. Dragon Ball FighterZ is een game waarbij bijna alles klopt. En daarom kan ik het ook echt van harte aanraden om het spel in huis te halen.

Oordeel Dragon Ball Fighter Z (PS4)

• Graphics 100
  • Eindcijfer 87