Skater XL (PS4)
50 100 1

Review Skater XL (PS4)

Op moment van schrijven vallen de mussen nog net niet letterlijk van het dak af. Het is buiten zó warm dat het bijna onmogelijk is om er op uit te gaan op een skateboard zonder te smelten. Gelukkig verscheen er vorige week na een jaar in early access doorgebracht te hebben een exemplaar van Skater XL op de redactie. Kunnen we tóch nog skateboarden.

Tien jaar later

Hoewel ik zelf al zeker vijftien jaar niet meer op een board heb gestaan ben ik altijd skateboardgames blijven spelen. Van de Tony Hawk-serie tot de Skate-reeks en zelfs indiegames als OlliOlli zijn hier zeer geliefd. Toch is het al meer dan tien jaar geleden dat we de laatste kwaliteitsgame in het genre, namelijk Skate 3, mochten verwelkomen. De sport is in de mainstream niet meer wat het ooit geweest is en grote game-uitgevers zien weinig geld meer in skateboardgames. Hierom is een groep skaters Easy Day Studios begonnen en brengen ze nu, een paar jaar later, Skater XL uit.

Unieke besturing
Skater XL is een hardcore skateboard simulator die het skateboardgenre behoorlijk op z’n kop zet. Waar je bij de Tony Hawk games skate met de facebuttons van je controller en in Skate de sticks gebruikt om de skater en het board onafhankelijk van elkaar aan te sturen, bestuur je in Skater XL met de linker stick je linkerbeen en met de rechter stick je rechter. Dit betekent overigens dat het spel zowel op de consoles als op de PC enkel te spelen is met een controller. Ook maakt de game gebruik van een physics-systeem in plaats van voorgebakken animaties. Iedere kickflip zal er dus anders uitzien dan de vorige en wanneer je niet goed landt op je board ga je ook echt op je smoel. Skater XL is wat dat betreft echt een spel voor de échte skateboarder.

Karige inhoud

Dat laatste blijkt ook wel uit het feit dat, buiten het bovengenoemde systeem, de game eigenlijk niks te bieden heeft. Wij recenseren een spel graag op wat het biedt in plaats van wat er ontbreekt, maar bij Skater XL is dat vrijwel onmogelijk. Het spel heeft namelijk geen carrière-modus, geen puntensysteem, geen andere skaters die rondrijden en trucjes doen, geen multiplayer, geen races, geen leaderboards, geen mogelijkheid om je eigen levels te bouwen, er is niks om vrij te spelen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat het spel wél biedt is een vijftal levels plus drie die door de community gebouwd zijn, een vrij simplistische maar clunky video editor, en een erg schaars menuscherm met challenges.

Deze challenges zijn super nuttig, aangezien Skater XL ook geen mogelijkheid biedt om alle trucs te bekijken en de knoppencombinaties die daar voor nodig zijn. De enige manier om er achter te komen hoe deze trucs uitgevoerd moeten worden is dus door deze challenges te doorlopen of om te weten hoe je de trucs doet op een echt board. Wil je bijvoorbeeld een Tre Flip doen? Dan dien je je rechter stick naar onder te duwen, waarna je deze een kwartslag naar links draait en de linker stick naar links drukt. Dit moet je vervolgens precies lang genoeg zo vasthouden zodat je niet valt. Je doet dus met de sticks de echte bewegingen van de voeten na zoals je in het echt ook de truc uit zou voeren. Het is een ontzettend realistisch systeem, maar voor mensen die niet super bekend zijn met de sport erg ingewikkeld.

Voor wie is Skater XL?

En dat is ook gelijk de valkuil van Skater XL: wie is de doelgroep voor deze game? De casual Tony Hawk-speler zal waarschijnlijk weinig voldoening uit Skater XL halen vanwege de hoge leercurve en het gebrek aan content, terwijl de skateboardliefhebber z’n uren liever in het echt op een board spendeert, dan aan het perfect uitvoeren van een reeks trucs in Skater XL. Want ja, hier ben je soms echt uren mee bezig als je iets wilt perfectioneren.

De vraag is of Skater XL wel echt een game is, of meer een tool voor skateboarders om trucs in uit te proberen en te bestuderen. Games hoeven niet per se leuk te zijn om voldoening te kunnen bieden. Kijk bijvoorbeeld maar naar Death Stranding; een spel waarin je tientallen uren pakketjes rondbrengt op kale grasvlakten, die tegelijk toch een van de meest unieke spelervaringen aller tijden biedt. Het probleem met Skater XL is dat skateboarden in het echt wél ontzettend leuk is, zelfs wanneer je er niet zo goed in bent, terwijl het spel je in lege zandbakken gooit waar je je eigen plezier maar moet gaan maken. Een handige tool hierbij is de marker. Met een druk op de knop verander je in een pijl die je neer kunt zetten waar je wilt beginnen. Druk je vervolgens omhoog op de d-pad, dan respawn je daar en kun je de truc net zo vaak opnieuw proberen tot ‘ie lukt.

Een soort demo
Wat dat betreft voelt Skater XL meer aan als een demo die rond geshopt kan worden bij uitgevers om geld in te zamelen om de rest van de game mee te kunnen ontwikkelen. Het is een ontzettend solide basis voor een game die verder niet bestaat. Op de PC is er een grote mod community waarbij spelers zelf content creëren voor de game. Van kledingstukken tot aangepaste moves en honderden levels, waaronder zelfs een aantal Nederlandse skateparken. De ontwikkelaars zijn hier van op de hoogte en hebben zoals eerder genoemd drie van deze levels in de 1.0 versie van Skater XL gestopt. Echter hebben consolespelers buiten deze drie levels verder helemaal niks aan deze mods totdat Easy Day Studios dit zelf implementeert. Voor de consolespelers is het dus te hopen dat de ontwikkelaar het spel lang blijft aanvullen met content dat gemaakt is door de community.

Niet helemaal af

Wij hebben het spel kunnen testen op een PS4 Pro en hoewel de 60 frames per seconde regelmatig aangetikt werden is de framerate niet heel stabiel. Wanneer je door de challenges of kledingstukken gaat bevriest het scherm regelmatig enkele seconden en blijft zelfs de muziek hangen. Ook hadden we een keer een vastloper toen we een trui aan wilden trekken en draait de camera af en toe door muren of andere objecten heen. Een ander frappant detail is dat je je personage aan kunt passen, wat overigens erg langzaam gaat, maar wanneer je het spel opnieuw opstart ben je weer hetzelfde generieke personage als voorheen. Niks wat het spel onspeelbaar maakt, maar toch voelt Skater XL op momenten niet helemaal af aan.

De presentatie van het spel voelt ook een beetje tegen. Wanneer je het spel opstart word je gelijk in een level gegooid. Je krijgt geen menuscherm met instellingen of iets dergelijks. Het startmenu is een witte balk met wat tekst en wanneer je een level start krijg je bijvoorbeeld geen korte cutscene te zien die toffe plekken uit het level laat zien om te skaten. Ook de soundtrack, hoewel kwalitatief erg sterk, valt een beetje tegen. Er is zeker een breed scala aan tracks, variërend van acts als Future Islands tot Interpol, maar hiphop, een essentieel onderdeel van de skateboardcultuur, is op een enkele track na een beetje onvertegenwoordigd. Ook heb je binnen een uur alle nummers wel gehoord, dus de muziek wordt vrij snel repetitief.

Skaten in LA
Als oud-skateboarder heb ik mij zeker vermaakt met Skater XL. Na een korte wenperiode aan de controls bestuurt de game echt als een droom en de vijf levels die het spel kent zijn erg gevarieerd. Denk hierbij aan een traditioneel Amerikaans schoolplein en een gigantische ramp (al werken de physics van Skater XL niet helemaal lekker bij vert trucs). Downtown Los Angeles is hier zeker de favoriet met legendarische spots zoals het LA Courthouse. De drie community maps zijn ook erg tof en wij hopen dan ook dat Easy Day Studios meer levels vanuit de community officieel uit zal brengen op alle platformen.

Sterke basis

Hoewel Skater XL op bepaalde vlakken nogal ruw aanvoelt is het toch een spel waar skateboardliefhebbers zich enorm mee kunnen vermaken. Tony Hawk-spelers die niet echt bekend zijn met skateboarden in het echt zullen echter vaker met de handen in het haar zitten dan aan de controller. Ook is nog maar de vraag of een echte skater niet liever z’n tijd spendeert aan het leren van de trucs op een echt board in plaats van in een videogame. Skater XL is een erg sterke basis voor een game die hopelijk nog lang ondersteund zal worden door de ontwikkelaar. Echter krijg je op moment van schrijven maar weinig waar voor je geld. Wij recenseren het spel zoals we het in handen krijgen van de uitgever, maar speel je op de PC waar een overvloed aan custom content beschikbaar is, voeg dan gerust een Budgy toe aan onderstaande score.

Skater XL is een spel waarin je voor je eigen plezier moet zorgen. Je wordt niet door een verhaal gesleurd waarbij je uitgroeit tot top skater, er is geen puntensysteem waarmee je een highscore neer kunt zetten en multiplayer is ook niet van de partij. De uitdaging zit ‘m dan ook vooral in het onder de knie krijgen van de realistische besturing en zo de vetste trucs neer te zetten. Voor de echte skateboardliefhebber valt er dan ook genoeg uit Skater XL te halen om de prijs te rechtvaardigen. Voor de gemiddelde gamer is de inhoud van Skater XL echter vrij karig.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 8735

Laagste 2 prijzen voor Skater XL (PS4)