Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Activision (Gamescom 2011)

Wat is de grootste gamesuitgever ter wereld? Waarschijnlijk zullen veel mensen EA noemen, maar het is toch echt Activision Blizzard. Na de verrassende fusie is het bedrijf een bijzondere combinatie van de twee denkwijzen. Terwijl Blizzard enorm de tijd neemt om de enkele franchises die ze hebben te perfectioneren, brengt Activision games relatief kort na elkaar uit. Ook valt het dit jaar op dat ze erg veel games hebben gebaseerd op een bekend intellectueel eigendom, zoals de Spider Man-, James Bond- en X-Mengames.

Van Blizzard heb je al een hands-on-impressie kunnen lezen over Diablo III. De nieuwste Call of Duty, Modern Warfare 2, bespreken we in een aankomende vergelijking met Battlefield 3. In het artikel wat je nu aan het lezen bent bespreken we de overige spellen van Activision, die we met een aantal budgies belonen naar gelang onze verwachtingen, en bespreken we het Call of Duty: Elite-systeem.



Tussen al het shootergeweld van onder andere BattleField 3 en Modern Warfare 3 is het de vraag of er nog ruimte is voor de remake van een van de beste filmgames ooit gemaakt, Goldeneye. Het lijkt erop van wel, omdat Goldeneye Reloaded een andere ervaring levert dan die games. Dit is geen oorlogssimulatie, eigenlijk helemaal geen simulatie. James Bond speel je voor de lol, niet om een realistisch avontuur te beleven. Dat bekent dus dat je allerlei spectaculaire scènes kunt verwachten, maar ook sluipend en met behulp van gadgets missies moet voltooien.



De belangrijkste vernieuwing van Goldeneye Reloaded is de MI6 Ops mode. Hierin kun je zelf een uitdaging creëren met tal van opties: de intelligentie van de vijand, de tijdslimiet, de toegestane wapens en de omgeving. Dat dit erg leuk kan zijn, heb ik al gemerkt met het eerdere James Bond spel, Nightfire uit 2002. Hierin zat al een soortgelijke, maar minder uitgebreide, mode waarmee ik me uren heb kunnen vermaken tegen de bots. Het leuke aan deze vernieuwde mode is dat je vrienden jouw uitdaging kunt doorsturen en met ze voor de hi-scores kunt gaan spelen. Sowieso zal het een leuk spel worden om met vrienden te spelen, door de vier speler-splitscreen. Het is nog niet bekend wat je precies met vier man kunt spelen, maar de optie is in ieder geval veelbelovend.

Verwachting: De remake van James Bond lijkt het vooral op het element van plezier te gaan gooien. De graphics en gameplay zijn niet indrukwekkend en een klassieker als de originele Goldeneye zal het zeker niet worden. Toch lijk je er, door de leuke modes en opties, geen miskoop mee te gaan doen.





Sinds Modern Warfare 2 liet zien hoe een goede online shooter eruit moet zien, hebben heel wat gamers vele uren rondgebracht in de wereld van Call of Duty. Misschien dat het hierdoor komt dat Activision besloot om Call of Duty Elite op te starten. Dit is geen nieuwe game of een verplicht betaalsysteem voor de serie, maar een betaald lidmaatschap dat als extra service voor de fans moet gaan dienen. Je moet hierbij denken aan het terugkijken van statistieken als hoeveel kills maak ik met welk wapen, op welke punten in de map heb ik de meeste kills gemaakt en ga nog maar even door. Je kunt echt ongelooflijk veel van dergelijke statistieken bekijken, maar je kunt deze ook vergelijken met die van andere spelers. Zo kun je bijvoorbeeld bekijken waarom een bepaalde speler het nou zoveel beter doet. Hier is bovendien een speciale Improve functie aan vastgeplakt, waarbij je allerlei filmpjes kunt bekijken die uitleggen hoe je bepaalde wapens moet gebruiken of hoe een map het best gespeeld kan worden.



Verder is er ook een Compete mode aanwezig, waarbij je kunt meedoen aan evenementen met dikke prijzen als een iPad, een TV, een Jeep of een groot geldbedrag. Er zullen grote toernooien georganiseerd worden, maar ook kleinere evenementen die een speciale opdracht hebben. Denk aan een opdracht als zoveel mogelijk tegenstanders tegelijk doden met een granaat, waarbij je jou spectaculaire kill kunt opnemen en uploaden naar een officiële jury.

Ook zal er een League mode komen waarbij gamers zich eerst moeten kwalificeren in speciale rondes. Daar kun je worden beoordeeld op onderdelen als meeste assists, meeste kills per minuut, meeste control points ingenomen, etc.
Het leuke van de Elite service is bovendien dat je deze behalve ingame of via je console/pc, ook kunt gebruiken via je telefoon of iPad. Zo kun je vrienden van tevoren uitnodigen voor een match of alvast je loadouts vastleggen.
Tenslotte moet natuurlijk vermeld worden, dat naast al deze services het Elite lidmaatschap ook alle mappacks en andere DLC zal bevatten. En dat is niets anders dan een vette plus voor de echte fans.

Verwachting: Dat Call of Duty Elite een meerwaarde betekent voor de fanatieke fans lijkt wel duidelijk. Inmiddels is bekend dat de service zo’n 50 euro per jaar zal kosten. En dat is voor alle content, die je regelmatig voor de leden uitgebracht gaat worden eigenlijk een prima prijs.



X-Men: Destiny speelt zich af na de dood van Xavier en de sluiting van zijn school der mutanten. Nieuwe helden in de vorm van Aimi Yoshida, Adrian Luca en Grant Alexander dienen zich aan. Elk van deze jonge mutanten kan de speler geheel naar eigen wens vormen door bepaalde keuzes te maken, de zijde te kiezen (X-Men of The Brotherhood) en het vrijspelen van nieuwe X-genes en suits. Tijdens het avontuur zal de speler ongeveer dertien verschillende min of meer bekende mutanten tegenkomen, die al dan niet zullen bijdragen aan jouw verhaal. Uiteindelijk zal dit leiden tot één van de zes verschillende eindes die het spel kent.



De speler beschikt in eerste instantie over enkele basisbewegingen, zoals slaan en schoppen, om de vijand te lijf te gaan. Door vijanden te verslaan kunnen ervaringspunten gewonnen worden en kan de speler het aantal combo’s uitbreiden tot meer acceptabele proporties. Het level dat getoond werd, was een level dat waarschijnlijk niet in het uiteindelijke spel zal zitten. Dat is maar goed ook, want het level voelde hier en daar aan alsof het niet af was en ook de camera leek niet helemaal vlot mee te draaien.

Verwachting: Na deze kennismaking met X-Men: Destiny laat het spel me eigenlijk met de nodige vragen achter. Het spel moet reeds op 27 september 2011 verschijnen en ik vraag me af of deze tijd voldoende zal zijn om het spel af te krijgen en eventuele oneffenheden glad te strijken.





De allerlaatste titel van de Gamescom was voor mij Prototype 2. Het bleek een hele mooie afsluiter te zijn van een week vol met games waar we de komende periode naar uit mogen gaan kijken. Ik ging er dan ook nog even goed voor zitten.

Sergeant Heller is back!
Radical Entertainment komt op 24 april 2012 met Prototype 2. Ook nu kruip je weer in de huid van sergeant James Heller, een supermens die geïnfecteerd is met het Blacklight virus. Het verhaal gaat verder waar het twee jaar geleden is opgehouden. Je hebt nog steeds je superkrachten die je in het origineel allemaal heb opgedaan. Ook je doel is onveranderd, het vermoorden van Alex Mercer, de persoon die je gemaakt heeft tot wat je nu bent. Voor gamers die het eerste deel niet hebben gespeeld, is het goed om te weten dat deel 1 kort wordt samengevat middels een trailer voor je aan Prototype 2 begint.

Prototype 2 speelt zich dit keer af in post-viraal New York Zero. Het Blacklight virus begint steeds meer slachtoffers te eisen. New York is verdeeld in drie zones. De groene zone is in het bezit van het leger, hier is alles nog redelijk normaal. Je hebt de rode zone, een compleet verziekt gebied waar Alex Mercer de dienst uit maakt en je hebt de gele zone, waar mensen uit de rode zone naar ontsnappen.

Zodra de demonstratie begint, ben ik onder de indruk van de grafische pracht en praal, wat ziet Prototype 2 er enorm goed uit. Ik verbaas me over de enorme afstand die je kunt kijken. Er is bijna geen mistvorming en terwijl we door New York rennen en zweven is er geen enkele sprake van pop-up. Er wordt ons een missie getoond waarbij we een basis moeten infiltreren. Je kunt ervoor kiezen om dit stilletjes te doen, door in het lichaam te kruipen van mensen die aanwezig zijn op het terrein, of je kunt vol naar binnen stormen en gebruik maken van al je krachtige vaardigheden.



Chaos ten top
Het eerste gebied spelen we op de stille manier. Hierbij is het goed om te weten dat het nieuwe awareness systeem aangeeft wie naar wie kijkt, zo weet je welk lichaam je ongezien kunt overnemen.
Na een paar gedaantewisselingen komen we uiteindelijk bij de wetenschapper die we moeten hebben. We lezen zijn gedachten en weten zo waar we vervolgens naar toe moeten.

De tweede locatie pakken we heel anders aan. Dit keer springen we van een dak af om de militaire basis binnen te dringen, met een enorme aardbeving bij onze landing tot gevolg. Met onze armen in de vorm van een zweep, slaan we bewakers neer. Terwijl het alarm afgaat springen we op een tank, we rukken de koepel met loop en al van het ding af en slaan deze in op de overblijfselen van de tank. Omdat het toch wel erg heet onder onze voeten wordt, vluchten we weg. Rust krijgen we echter niet, want al snel komt er een gevechtshelikopter achter ons aan. Na enkele raketten ontweken te hebben springen we richting het gevaarte. We pakken het aan de voorkant beet en er volgt een soort keuzemenu. Je kunt ervoor kiezen om de helikopter te skyjacken, je kunt los laten, of je kunt de heli met een enorme uppercut de lucht in slaan. We kiezen voor het laatste, wat als gevolg heeft dat de helikopter een duikeling naar achter maakt en crasht op een tank die net aan komt rijden. Terwijl de demo eindigt, bedenk ik mij wat een spektakel Prototype 2 beloofd te gaan worden.

Als laatste wordt ons nog mede gedeeld dat de zijmissies dit keer beter aan zullen sluiten op de rest van het verhaal. Dit keer geen afwijkende ‘race door checkpoint’ opdrachten waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Via Blacknet trucks krijg je nu missies die het hoofdverhaal net wat verder uitdiepen dan wanneer je alleen de hoofdverhaallijn door zou spelen.



Verwachting: Prototype 2 ligt pas op 24 april 2012 in de winkels. Wat mij betreft had deze game al in november in de winkels kunnen liggen. De game voelt nu al af en ze hebben nog driekwart jaar om alles te tweaken en te finetunen. Ik ben oprecht onder de indruk van wat we te zien hebben gekregen en ik ga ergens proberen tijd te vinden om het origineel nog eens goed door te spelen. Fans van Prototype hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken, want ik kan je nu al verzekeren dat Prototype 2 aan alle verwachtingen zal voldoen.





In het jaar 2099 doet kwade genius van dienst, Walker Sloan, een ontdekking waardoor hij kan tijdreizen. Spider-Man 2099 alias Miguel O’Hara komt hier achter, maar kan niet verhinderen dat Walker Sloan daadwerkelijk gaat tijdreizen. Hij komt erachter dat Sloan wijzigingen aanbrengt in de geschiedenis, die uiteindelijk zullen leiden tot de dood van Peter Parker alias The Amazing Spider-Man. Miguel weet Peter te waarschuwen en samen trekken ze vanuit hun eigen tijdperk ten strijde tegen Walker Sloan.

De wijzigingen in de geschiedenis, die door Walker Sloan worden aangebracht, hebben grote gevolgen, waardoor niets meer is wat het lijkt. Zo werkt Peter Parker voor zijn aartsvijand, terwijl Eddie Brock alias Venom ineens de good guy lijkt te zijn. Daarna kunnen we direct aan de slag met het spel en kunnen we om de beurt met The Amazing Spider-Man en Spider-Man 2099 aan de slag. Na wat tuig in elkaar geknokt te hebben, dient de eerste puzzel zich aan: een stevig sslopt op de deur. Deze blijkt niet erg lastig op te lossen, omdat een nabijgelegen geschutskoepel raketten op ons afvuurt die we indirect kunnen gebruiken om het slot aan gort te knallen. Daarna lijkt het onduidelijk hoe we onze weg moeten vervolgen, maar met een simpele druk op de knop wordt de route perfect zichtbaar. Uiteindelijk leidt deze passage tot een soort bossfight waarbij mutanten proberen Spider-Man 2099 te doden. Doordat The Amazing Spider-Man in het heden de cabines waarin deze afzichtelijke wezens zitten, vernietigt , overleeft Spider-Man 2099 deze aanslag.



Naast dit soort gevechten zal de speler ook nog de mogelijkheid krijgen om bepaalde uitdagingen aan te gaan. Dit kan direct gedaan worden tijdens het doorlopen van het verhaal, maar het kan ook op een later moment. Deze uitdagingen zijn bijvoorbeeld het verslaan van diverse tegenstanders zonder zelf geraakt te worden. Door deze opdrachten succesvol te volbrengen, speelt de speler onder meer artwork en outfits vrij.

Verwachting: De wisselwerking tussen de twee helden werkt verfrissend en hoewel de gameplay wellicht niet de originaliteitsprijs verdient, klinkt het verhaal als een reden te meer om weer lekker te gaan rondslingeren met Spider-Man.

Geplaatst door Wouter, Frido, Yorn en Conair op 11-09-2011
Aantal keer bekeken: 4720

Laatste reacties

avatar van Dt44
Door Dt44 (2 reacties) op 18-09-2011 17:34
( PM )
"Ook nu kruip je weer in de huid van sergeant James Heller,"
In deel 1 speelde je toch echt Alex Mercer!
avatar van Indorees
Door Indorees (35 reacties) op 19-09-2011 11:19
( PM )
Ja inderdaad. Was ook al iets wat me gelijk opviel. Wat dat betreft toch iets beter research moeten doen wat betreft Prototype.
Ook ''De nieuwste Call of Duty, Modern Warfare 2, bespreken we in een aankomende vergelijking met Battlefield 3'' klopt niet helemaal. Aangezien dit MW3 moet zijn, maar dat was maar een klein typefoutje;)
Leuk topic verder. Ben wel benieuwd naar de bovengenoemde games. Alleen beetje jammer van de teleurstellende graphics van X-men Destiny.
avatar van Yørn
Door Yørn (3935 reacties) op 19-09-2011 12:48
Rol: Administrator
( PM )
@prototype Het stomme is dat ik dacht dat het Alex Mercer was en dat na research ik het aangepast heb. Was niet helemaal helder blijkbaar. Mijn excuus:-)
avatar van ThaHobbit
Door ThaHobbit (159 reacties) op 19-09-2011 16:30
Rol: BG Redacteur
( PM )
Foei! Nee kan gebeuren...heb ik ook als al die games door mijn hoofd spoken ;)
avatar van Mr. Cheapo!
Door Mr. Cheapo! (7447 reacties) op 21-09-2011 14:03
( PM )
Leuke reviews, weet ik weer wat er te koop is!